پرتغال، گورستان درخت‌ها

۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۵:۲۸
کد خبر: ۱۲۶۳۵۱
پرتغال، گورستان درخت‌ها

الهه باقری|

در سال‌های اخیر، با افزایش انتشار دی‌اکسیدکربن با شدت کنونی توسط انسان‌ها، آب و هوای جهان وارد حالتی غیر قابل پیش‌بینی شده است. این تغییرات، این روزها با افزایش و کاهش قابل‌توجه دمای هوا، بارش‌ها سیل‌آسا، توفان و... خود را نشان می‌دهد. همچنین، تغییرات قابل‌توجهی در آب و هوای مناطق مختلف ایجاد شده و گرمای بیش از حد در برخی مناطق، تخریب‌های بسیاری بر جا گذاشته است. به گفته بسیاری از کارشناسان، تغییرات اقلیمی هوا، منجر به آب شدن یخچال‌های طبیعی شده که این موضوع، زمین را رو به گرم‌تر شدن می‌کشاند. بر این اساس، با افزایش دی‌اکسیدکربن و دما، آتش‌سوزی‌های طبیعی روز‌به‌روز در مناطق مختلف جهان، خودنمایی می‌کنند. آنطور که در خبرها به گوش می‌رسد، شمار این آتش‌سوزی‌ها هر سال افزایش یافته و زمان سوختن جنگل‌ها طولانی‌تر می‌شود. این در حالی است که آتش‌سوزی‌های طبیعی، علاوه بر تخریب جنگل‌ها و آسیب غیرقابل جبران به محیط زیست، هربار دی‌اکسید کربن بسیاری تولید کرده و موجب افزایش آلاینده‌ها می‌شود. به گفته کارشناسان محیط زیست، حریق جنگل‌ها، از نظر سرعت پراکندگی آتش، وجود مواد اشتعال‌زا و تاثیر قابل‌توجه آب‌وهوا بر آتش، یکی از خطرناک‌ترین رویدادهای طبیعی برای محیط زیست به‌شمار می‌رود.

خبر آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال‌های اخیر، به گزارش‌های تکراری در رسانه‌ها تبدیل شده است. در هفته گذشته، جنگل‌های آتن و کالیفرنیا، در محاصره آتش قرار گرفتند. پیش از این نیز، آتش‌سوزی‌های وسیعی در بسیاری جنگل‌ها رخ داده که منجر به نابودی سطح وسیعی از محیط زیست شد. با توجه به اطلاعات گزارش شده از ناسا 2016 رکورد جهانی گرم‌ترین سال تاریخ را می‌شکند طبق تازه‌ترین آمار‌های رسمی ارائه شده در سال 2016، بیشتر تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌های پرتغال ثبت شده است. آنطور که گفته شده، در این سال، بیش از 13 هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های پرتغال رخ دادو تلفات بسیاری بر جای گذاشت. همانطور که گفته شد، آخرین آمار رسمی از جنگل‌هایی که بیشترین آتش‌سوزی‌ها را داشتند، در سال 2016 ارائه شده است؛ پس از این آمار، جنگل‌های پرتغال در سال 2017 نیز 4 آتش‌سوزی گسترده را تجربه کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان، در سال‌های اخیر از نظر گستردگی، خسارت و تلفات جانی، بی‌سابقه بوده است. جنگل‌های اسپانیا نیز، سالانه آتش‌سوزی‌های مهیبی را تجربه می‌کنند که منجر به نابودی بخش قابل‌توجهی از محیط می‌شوند. در سال 2016، آنطور که در آمار رسمی اعلام شده، حدود 9 هزار آتش‌سوزی در جنگل‌های اسپانیا رخ داد. طبق گزارش‌های منتشر شده، جنگل‌های اسپانیا، علاوه آتش‌سوزی‌های ناشی از افزایش دمای هوا، حریق‌های زمستانی را نیز تجربه می‌کنند.

در هفته‌های گذشته، خبرهای بسیاری مبنی بر آتش‌ گرفتن جنگل‌های سوئد منتشر شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، موج شدید گرما در سوئد باعث آتش گرفتن جنگل‌های این کشور شده است. آنطور که گفته شده، در مدار قطب شمال واقع شده، پنج مورد آتش سوزی گزارش شده است. بر اساس آخرین آمار رسمی، در سال 2016، بیش از 5000 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های سوئد و لهستان اعلام شده است. در جنگل‌های ایتالیا و فرانسه نیز، در سال 2016 بیش از 4 هزار مورد آتش‌سوزی رخ داد.

جنگل‌های فنلاند، یونان، لتونی و آلمان نیز، از گرمای سال 2016 در امان نبوده و حدود 600 تا 900 مورد آتش‌سوزی را تجربه کردند. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، در روزهای گذشته، پس از سوئد جنگل‌های نواحی مختلف یونان نیز طعمه حریق شد. هوای داغ و خشک همراه با بادهای شدید آتش را به سرعت به نواحی دیگر رساند.

بلغارستان، مجارستان و نروژ نیز، در سال 2016، حدود 300 تا 500 مورد آتش‌سوزی جنگلی را تجربه کردند. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال 2016، صدها گوزن در نروژ طعمه حریق گسترده‌یی شدند که بخش‌های زیادی از جنگل‌های این کشور را در برگرفته بود. جنگل‌های اتریش و رومانی نیز، در سال 2016 که رکورد جهانی گرم‌ترین سال تاریخ را شکسته شد، حدود 170 تا 300 مورد آتش‌سوزی را تجربه کردند.

 

 

ارسال نظر