بیکاری رویایی در فنلاند

۱۳۹۷/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۲۶۲۷۲
بیکاری رویایی در فنلاند

گروه گوناگون|

جنگ‌ و ناآرامی‌های داخلی، بی‌ثباتی اقتصادی و بحران مالی که گریبان‌گیر بسیاری از کشورها شده، موجی از ناامنی مالی و بیکاری به همراه داشته است. بسیاری افراد در این شرایط، به‌دنبال دستیابی به شغل و زندگی بهتر، سرزمین خود را ترک کرده و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند؛ که این موضوع نیز، دلیل دیگری برای افزایش بیکاری در سال‌های اخیر شده است، چرا که این کارگران مهاجر، در مقابل دستمزدهای اندک، حاضر به انجام مشاغل حتی سخت نیز می‌شوند و در نهایت، بیکاری در میان شهروندان آماده به کار در کشور مقصد، بیشتر می‌شود.

آنطور که در این گزارش گفته شده، فنلاندی‌های جویای کار، بیشترین دسترسی را به مزایای بیکاری دولتی دارند. طبق آمار منتشر شده، حدود 63.7 درصد از شهروندان فنلاند، می‌توانند در زمانی که در جست‌وجوی شغل مورد نظر خود هستند، از حقوق و مزایای بیکاری نیز استفاده کنند. همچنین، پیش از این گفته شده بود که فنلاند نخستین کشور اروپایی است که از سال 2017 به حدود 2000 نفر از افراد بدون شغل خود حقوق پایه پرداخت می‌کند. آنطور که در این باره گفته شده، در این طرحِ دو ساله 2000 فرد بیکار به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند و حقوق پایه ماهانه دریافت می‌کنند. این طرح ممکن است در آینده گروه‌های دیگر با درآمد پایین را هم شامل شود.

از سال 2007، خبرها حاکی از رشد قابل‌توجه بیکاری در بلژیک بود اما در سال‌های اخیر، این روند ثابت شده که به‌گفته کارشناسان اقتصادی، عوامل اقتصادی و اصلاح سیاست‌های اشتغال‌زایی در کنترل بیکاری نقش قابل‌توجهی داشته است. همچنین، بلژیک در میان کشورهایی قرار دارد که مزایای مناسبی در اختیار افراد جویای کار قرار می‌دهد. طبق تازه‌ترین آمار رسمی اعلام شده از کشورهای OECD، در این کشور حدود 60 درصد از افراد بیکار، از حقوق و سایر مزایای بیکاری استفاده می‌کنند.

همانطور که گفته شد، بیکاری و معضلات اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته نیز، سایه انداخته است. طبق این گزارش، تنها در فنلاند و بلژیک است که شمار افرادی که می‌توانند از مزایای بیکاری استفاده کنند، قابل‌توجه است. در سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بیش از نیمی از افراد جویای کار، دسترسی به هیچ‌گونه مزایایی ندارند. در فرانسه، حدود 42 درصد از افراد جویای کار از مزایای بیکاری برخوردارند که این آمار در سویس و استرالیا، بین 34 تا 36 درصد اعلام شده است. این آمار در حالی اعلام شده که نرخ بیکاری سویس تا پایان ماه ژوئن به 2.4 درصد رسید که کمترین سطح از سال ۲۰۰۸ محسوب می‌شود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در اسپانیا، دستمزدهای پایین و شیوه‌های ناعادلانه کارفرمایان سبب می‌شود که جوانان بیشتری به دنبال ادامه تحصیل و کسب مهارت نروند. نکته دیگر نیز، مهاجرت افراد متخصص و تحصیل‌کرده از اسپانیا به سایر کشورهاست و در صورت افزایش این روند جامعه اسپانیا به تدریج از افراد تحصیل‌کرده و ماهر تهی خواهد شد. همچنبن حدود 28 درصد از جوانان اسپانیایی که تحصیل و شغل مناسب ندارند، از مزایای خدمات بیکاری بهره‌مند می‌شوند. در بریتانیا این آمار به 26 درصد و در سوئد به 21 درصد می‌رسد. همچنین در این گزارش گفته شده که در امریکا نیز، تنها حدود 12.4 درصد از افراد جویای کار، از مزایای بیکاری بهره‌مند می‌شوند. بنابر ادعای وزارت کار امریکا، شمار متقاضیان استفاده از مزایای بیکاری به ۲۱۶هزار نفر رسیده است که کمترین سطح از ژانویه ۱۹۷۳ به شمار می‌رود.

طبق گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا، از سال 2008 تاکنون، تعداد خانوارهای ایتالیایی بدون شغل، دوبرابر شده که این در حالی است که کمتر از 10 درصد از افراد جویای کار در این کشور از مزایای بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

پیش از این، به‌نظر می‌رسد بیکاری در برخی جوامع توسعه نیافته، رواج داشته باشد، اما در سال‌های اخیر، این بحران گریبان کشورهای توسعه یافته را نیز گرفته است. این در حالی است که بر خلاف تصور عمومی، حتی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، افراد جویای کار از مزایای بیکاری نیز برخوردار نیستند. مزایای بیکاری، نقش بسیار مهمی در حمایت مالی، دستیابی آنها به برنامه‌های آموزشی و پشتیبانی استخدامی افراد جویای کار دارد. در تازه‌ترین گزارش به دست آمده از کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تنها برخی از این کشورها مزایای بیکاری در اختیار افراد جویای کار قرار می‌دهند. همچنین، در مورد مزایای بیکاری، قانون مشخصی در کشورهای OECD وجود ندارد.

 

 

ارسال نظر