مهار کابوس ایدز

۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۱:۴۸
کد خبر: ۱۲۶۱۱۵
مهار کابوس ایدز

گروه گوناگون| کمتر از یک‌هفته به آغاز کنفرانس بین‌المللی ایدز باقی مانده است. آنطور که اعلام شده، بیست‌ودومین دوره این کنفرانس، در روزهای بیست‌وسوم و بیست‌وهفتم جولای، در آمستردام برگزار خواهد شد. هرچند که در سال‌های گذشته، تلاش‌های بسیاری برای آگاهی‌سازی در مورد بیماری ایدز صورت گرفت و اقداماتی در جهت پیشگیری از این بیماری فراگیر شد اما آنطور که گفته شده، همچنان مانند دهه 1980، ایدز یکی از بزرگ‌ترین مسائل اپیدمی در عصر حاضر است. آنطور که گفته شده، در حال حاضر، حدود 36 میلیون نفر با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر، میزان شیوع این بیماری در جهان کاهش یافته و بسیاری از بیماران، دسترسی‌های بیشتری به درمان و دارو پیدا کرده‌اند و بر این اساس، مبتلایان به ایدز، کیفیت و طول عمر بیشتری را تجربه می‌کنند. با این‌حال، همچنان در بسیاری از کشورها، میزان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی محدود است و حتی برخی از مبتلایان به ایدز، مورد بررسی و تشخیص قرار نمی‌گیرند. همچنین، در نشست‌های پیش از برگزاری کنفرانس بین‌المللی ایدز، سازمان ملل متحد وضع پیشگیری از ابتلا به ایدز را بحرانی دانست.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، در سال 2000، بیش از 25 میلیون نفر در سراسر جهان، با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کردند و تنها کمتر از یک‌هزار نفر آنها به درمان مناسب دسترسی داشتند. در سال 2005، شمار مبتلایان به ویرس اچ‌آی‌وی، به 3 میلیون نفر افزایش یافت و در این میان، به‌طور تقریبی، حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر به دارو و درمان مناسب دسترسی پیدا کردند. در این سال‌ها، (2003 تا 2005)، سازمان ملل، با همکاری برخی کشورهای، برنامه‌های بسیاری برای کاهش تلفات ناشی از بیماری ایدز ارائه داد. این برنامه‌ها، شمال عملیات چندین میلیارد دلاری برای مقابله با ایدز در 15 منطقه‌یی بودند که بیشترین آسیب را از این بیماری دیده بود. همچنین، بررسی‌ها در سال 2007 نشان داد که افراد مبتلا به ایدز، می‌توانند با کمک درمان‌های دارویی، تا 24 سال بیشتر زنده بمانند. بر این اساس، آنطور که آمار نشان می‌دهد، از سال 2005 به بعد، شمار افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی که دسترسی به دارو پیدا کردند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال 2010، حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر در جهان به ایدز مبتلا بوده و شناسایی شدند. در این میان، میزان بیمارانی که به دارو و درمان دسترسی داشتند، در مقایسه یا سال 2005، بیش از دو برابر افزایش داشته و حدود 8 میلیون نفر اعلام شد. بر اساس آمار منتشر شده، از سال 2010 تا 2014، از مرز 3 میلیون و 500 هزار نفر گذر نکرد و تعداد افرادی که به درمان و مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشتند، با سرعت قابل‌توجهی افزایش یافت. آنطور که گفته شده، در این سال‌ها، بین 10 تا 15 میلیون نفر از افرادی که مبتلا به ایدز شناخته شده بودند، تحت مراقبت‌های درمانی و بهداشتی قرار گرفتند. از سال 2015 تا 2017 نیز، شمار مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در سراسر جهان به 30 میلیون تا 32 میلیون نفر رسید که در این میان، بیش از نیمی از جمعیت مبتلا به ایدز، به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دسترسی داشتند. آنطور که گفته شده، مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز از یک میلیون و 900 هزار نفر در سال 2005 به حدود یک میلیون نفر در سال 2016 رسیده‌ است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری برای بهبود شرایط بیماران مبتلا به ایدز صورت گرفته، همچنان بیش از 15 میلیون نفر با ویروس اچ‌آی‌وی در سراسر جهان زندگی می‌کنند که هیچ‌گونه دسترسی‌ به درمان ندارند. آنطور که گفته شده، شمار قابل‌توجهی از کمبود دسترسی به درمان در بعضی کشورها، نادیده گرفتن و مخفی نگه‌داشتن مبتلایان به ایدز از سوی خود بیمار یا محدودیت‌های فرهنگی برخی جوامع است. بر این اساس، موضوع شناسایی مبتلایان به ایدز، همچنان بحرانی ملی برای کشورها به‌شمار می‌رود. بر این اساس، در گزارش سازمان ملل گفته شده در صورتی که روند درمانی برای مقابله با این بیماری ادامه پیدا کند، هدف تعیین شده برای دسترسی 30 میلیون انسان مبتلا به HIV به دارو تا سال 2020 محقق می‌شود.

 

ارسال نظر