دیدار با یادگار تزار در سایه تنش‌ها

۱۳۹۷/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۷۷۶
دیدار با یادگار تزار در سایه تنش‌ها

گروه گوناگون   

این روزها، تصمیم‌های غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، از حد نگران کردن جوامع بین‌الملل گذشته و به هشداری جدی برای جهان تبدیل شده است. در ماه‌های اخیر نیز، مذاکرات ترامپ با برخی کشورها، حاشیه‌های فراوانی به‌دنبال داشته است. آنطور که گفته شده، دونالد ترامپ، در روز 16 جولای، طبق برنامه‌یی از پیش تعیین شده، با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در هلسینکی، دیدار داشت. پیش از این دیدار، بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور بودند که نتیجه دیدار هلسینکی، زانو زدن رییس‌جمهوری امریکا در مقابل پوتین خواهد بود. همچنین، گفته شده که بسیاری از مشاوران ترامپ، تلاش بر منصرف کردن ترامپ از ملاقات با پوتین داشتند و مسکو را، دشمن شماره یک امریکا می‌دانستند. از طرفی، بسیاری از صاحب‌نظران در روسیه نیز، معتقد بودند که فضای سیاسی امریکا و روسیه تغییر چندانی نکرده، بر این اساس، این دیدار، نمی‌تواند نتایج چندانی به‌دنبال داشته باشد.

با وجود این پیش‌بینی‌ها، ترامپ یک‌روز پس از ملاقات با پوتین، این دیدار را «شروعی خوب» اعلام کرد. آنطور که گفته شده، در تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز افکار سنجی روسیه، مردم این کشور بر این باورند که پوتین و ترامپ در دیدار ۱۶ ژوئیه در هلسینکی زبان مشترکی پیدا خواهند کرد. این در حالی است که طبق نتایج این نظرسنجی، حدود نیمی از مردم روسیه بهبود روابط با امریکا را بعید می‌دانند. همچنین، در امریکا نیز، نظرسنجی‌های متعددی صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها، پیشنهاد محور مذاکرات ترامپ و پوتین از سوی شهروندان امریکایی است. هرچند که این شهروندان در ابتدای نظرسنجی اعلام کردند که ترامپ هرگز تابع نظر شهروندان و خواست مردم نخواهد بود. آنطور که گفته شده، حدود 68 درصد از امریکایی‌ها، بر این باورند که نقض معاهده تسلیحاتی از سوی روسیه، باید مهم‌ترین موضوع گفت‌وگو میان ترامپ و روسیه باشد. پیش از این، امریکا تشخیص داده است که روسیه با تولید و آزمایش یک موشک کروز جدید هسته‌یی پیمان منع موشک‌های هسته‌یی میان‌برد (آی ان اف) را نقض کرده است. به نظر امریکایی‌ها، تنش میان روسیه و اوکراین نیز، از دیگر موضوعات مهمی بوده که باید در مذاکرات ترامپ و پوتین، مطرح شود؛ چرا که در روابط میان مسکو و واشنگتن، بسیار تاثیرگذار بوده است. آنطور که گفته شده، بحران اوکراین نقطه عطفی در تحول روابط روسیه و امریکا و بیانگر اوج اختلافات و رقابت‌های ژئوپلیتیک دو طرف است. پیش از این، با توجه به آنکه اوکراین در سال 2004 نیز شاهد تحولاتی عمیق موسوم به «انقلاب نارنجی» بود که با حمایت مستقیم غرب، به ویژه امریکا صورت گرفت، به نظر می‌رسد برکناری رییس‌جمهوری روس‌گرا و جایگزینی او با رییس‌جمهوری غرب‌گرا در اوکراین، تاثیرات عمیقی بر روابط روسیه و امریکا داشته باشد.

آنطور که در نشست خبری پس از دیدار ترامپ و پوتین گفته شده، بحث‌هایی نیز پیرامون سوریه بر میز مذاکرات این دو رهبر قرار داشته است. به نظر می‌رسد این موضوع، تنها دغدغه مشترک مردم امریکا و دونالد ترامپ بود، چرا که طبق نتایج نظرسنجی، حدود 53 درصد از امریکایی‌ها، بر این باورند که باید موضوع حضور نظامی روسیه و امریکا در سوریه در دیدار رهبران دو کشور مطرح شود؛ هرچند که از نظر امریکایی‌ها، این موضوع از اولویت‌های اصلی نبوده است. گسترش ناتو در شرق نیز، از دیگر موضوعات مهمی بود که به گفته امریکایی‌ها، باید در مذاکرات پوتین و ترامپ بررسی شود. این در حالی است که طبق بسیاری از گزارش‌ها، این موضوع از چالش‌ها و نگرانی‌های روسیه به‌شمار می‌رود. آنطور که در این نظرسنجی گفته شده، حدود 49 درصد از امریکایی‌ها بر حل مساله گسترش ناتو در شرق، تاکید داشته و نزدیک به 44 درصد نیز، وضعیت سیاسی شبه‌جزیره کریمه را موضوعی مهم در مذاکرات ترامپ و پوتین معرفی کردند. همانطور که پیش از این اشاره شد، بحران اوکراین و جدایی کریمه از اوکراین، نقطع عطفی در روابط روسیه و امریکا ایجاد و موجب افزایش تنش‌ها شد.

پیش از این بحران‌ها، نام روسیه و ترامپ به دلیل احتمال نفوذ روسیه در انتخابات 2016 امریکا، در صدر اخبار قرار گرفته بود. این موضوع، نه تنها به‌پایان نرسیده، هر روز نیز، ابعاد تازه‌یی از آن نمایان می‌شود. نزدیک به 2 سال است که یک تیم تحقیقاتی، تمام احتمال‌های دخالت روسیه در انتخابات 2016 و تاثیر بر پیروزی دونالد ترامپ را بررسی کرده و تاکنون نیز، برخی بازداشت شده‌اند. هر چند که تیم دونالد ترامپ و دولت روسیه، هیچ‌یک از اتهام‌ها را در خصوص حضور روسیه در انتخابات 2016 امریکا نپذیرفته‌اند. آنطور که گفته شده، بسیاری از مردم امریکا، بر این باور بودند که ترامپ در دیدار با پوتین، باید به این موضوع پرداخته و نتیجه واضحی به شهروندان امریکایی اعلام کند. بر اساس نتایج نظرسنجی، به گفته حدود 42 درصد از امریکایی‌ها، مساله نفوذ روسیه در انتخابات امریکا، باید یکی از موضوعات مهم دیدار رهبران مسکو و واشنگتن قرار می‌گرفت.

 

ارسال نظر