آلمان؛ بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۳۱:۲۹
کد خبر: ۱۲۵۴۵۷
آلمان؛ بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه

گروه گوناگون|

پیش از آغاز نشست اعضای ناتو در بروکسل، دونالد ترامپ به‌شدت از وابستگی آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا به گاز روسیه انتقاد کرد. انتقاد ترامپ بر این مبنا بود که امریکا در حالی هزینه دفاع از اروپا در مقابل روسیه را پرداخت می‌کند که آلمان، (به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا) از توافق‌های گازی با مسکو حمایت می‌کند. آنطور که گفته شده، برلین از ساخت یک خط لوله جدید ۱۱ میلیارد دلاری برای انتقال گاز روسیه به سراسر بالتیک حمایت سیاسی کرده و باعث اعتراض سایر اعضای اتحادیه اروپا شده است. با این حال مرکل تاکید دارد این پروژه یک سرمایه‌گذاری تجاری خصوصی است که با هزینه مالیات‌دهندگان آلمانی تامین نمی‌شود.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، بعد از جنگ داخلی اوکراین، مداخله روسیه و الحاق کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴، اروپا و امریکا تحریم‌هایی علیه روسیه وضع کردند و اتحادیه اروپا در نظر گرفت وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد. این در حالی است که با وجود تنش‌های سیاسی بالا، روسیه به صادرات بالاتر گاز به اروپا ادامه می‌دهد و اروپا نیز به خرید گاز روسیه ادامه می‌دهد. در میان سایر کشورها، آلمان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز روسیه است و گفته می‌شود با این خط لوله جدید 11 میلیارد دلاری، حجم واردات گاز روسیه به بالتیک دوبرابر خواهد شد. طبق آمار منتشر شده، 22 درصد از حجم صادرات گاز روسیه در سال 2016 به آلمان بود و با این میزان از صادرات، آلمان در میان کشورهای اروپایی، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گاز روسیه معرفی شده است.

به گفته کارشناسان، آلمان قصد دارد به توزیع‌کننده گاز روسیه در سراسر اروپا تبدیل شود. از طرفی، اوکراین و سیار کشورهای اروپای شرقی نیز، در این‌بار نگران بوده و با آلمان مخالفت می‌کنند؛ چرا که طبق گزارش‌های منتشر شده، پس از جدایی کریمه از اوکراین، کشورهای اروپای شرقی تلاش بسیاری برای منزوی کردن روسیه دارند. آنها این اقدام آلمان را افزایش وابستگی اروپا به گاز روسیه و در نهایت ضعف دیپلماتیک در مقابل روسیه می‌دانند.

آن طور که در ادامه این گزارش گفته شده، در حالی که امریکا اعلام کرده که خط لوله جدید روسیه به اروپا تهدید بزرگی برا امنیت انرژی اتحادیه اروپاست، شرکت دارنده انحصار صادرات گازی روسیه، سال گذشته میلادی، فروش گاز به اروپا (شامل ترکیه) را بیش از ۸ درصد افزایش داد و به رکورد تاریخی ۱۹۴ میلیارد متر مکعب رساند که برابر ۳۶ درصد کل گاز مصرفی اروپا است. آن طور که گفته شده، ترکیه درصد قابل ‌توجهی از گاز خود را از روسیه تامین می‌کند که پیش از این، عرضه بخشی از آن از طریق اوکراین و بخشی دیگر با خط لوله «بلو استریم» که مستقیم از روسیه و از بستر دریای سیاه به ترکیه عبور می‌کند، صورت می‌گیرد. همچنان نیز، ترکیه پس از آلمان دومین مصرف‌کننده گاز روسیه به شمار می‌آید. طبق آمار منتشر شده، حدود 12 درصد از گاز روسیه، در سال 2016 به ترکیه صادر شده و سهم ایتالیا و بلاروس نیز در این صادرات، حدود 9 درصد اعلام شده است. آن طور که گفته شده، در سال‌های اخیر، روسیه که تامین حدود یک سوم از گاز اروپا را برعهده دارد، صادراتش در زمستان را که یکی از سردترین زمستان‌های اروپا در یک دهه گذشته بود افزایش داد و پس از زمستان نیز حجم بالاتری صادر کرد، زیرا کشورهای واردکننده گاز در حال پر کردن مخازنی هستند که در زمان سرمای شدید، کاهش پیدا کرده بودند.

طبق آمار رسمی منتشر شده از حجم صادرات گاز به اروپا، فرانسه نیز یکی از واردکنندگان گاز روسیه به‌شمار می‌رود. آن طور که گفته شده، حدود 5 درصد از مجموع گاز صادراتی روسیه به اروپا، توسط فرانسه و بین 3 تا 4 درصد نیز توسط ژاپن و لهستان وارد می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، واشنگتن تلاش می‌کند، مسکو را از بازار گاز اروپا خارج کند و قانون جدید تحریم‌های ضدروسی امریکا نیز که سال گذشته تصویب شد، همین هدف را دنبال می‌کند. مطابق این قانون، امریکا شرکای خود را در اروپا از مشارکت در احداث خط لوله گاز جریان شمالی 2 منع می‌کند و شرکت‌هایی که از آن تخلف یا در این طرح روسی مشارکت کنند، مجازات خواهند شد.

 

ارسال نظر