امریکا؛ نابرابرترین کشور جهان

۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۰۱:۴۷:۰۹
کد خبر: ۱۲۵۰۶۱
امریکا؛ نابرابرترین کشور جهان

الهه باقری|

 گزارش نابرابری توزیع ثروت 2018 به تازگی از سوی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی منتشر شده است. این موضوع معضلی جهانی است و آن طور که گفته شده، تقریبا 60 درصد از خانوارهای جهان تنها حدود 12درصد از ثروت جهان را در اختیار دارند. این در حالی است که حدود 52 درصد از مجموع ثروت‌های جهان در اختیار یک‌درصد از ثروتمندان قرار دارد. تازه‌ترین بررسی‌های OECD، توزیع ثروت را در 28 کشور را تجزیه و تحلیل کرده است؛ طبق این بررسی‌ها نابرابری در توزیع ثروت در سال 2018 حدود دوبرابر بیشتر از نابرابری درآمد در جهان است. بیشترین میزان نابرابری توزیع ثروت در میان ثروتمندان امریکایی دیده شده است. آن طور که در این گزارش گفته شده، 79درصد از ثروت امریکا در اختیار یک‌درصد از خانوارهای ثروتمند این کشور است. این آمار در حالی اعلام شده که به گفته کارشناسان اقتصادی فدرال رزرو امریکا، توزیع نابرابر ثروت و شکاف میان ثروتمندان و فقرا، اقتصاد امریکا را در مرز هشدار قرار می‌دهد؛ چرا که در رکود بزرگ سال 2007 تا 2009 نیز همین توزیع نابرابر ثروت نقش قابل‌ توجهی داشت. آن طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، در سال‌های اخیر امریکا در میان 5 رتبه اول فهرست نابرابری توزیع ثروت قرار گرفته است. هلند نیز در سال 2018 رتبه دوم نابرابری اقتصادی را به خود اختصاص داده است. آن طور که در گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی گفته شده، حدود 68درصد از مجموع ثروت در این کشور در اختیار تنها یک‌درصد از ثروتمندان هلندی قرار دارد؛ این در حالی است که سرانه تولید ناخالص ملی هلند یکی از بالاترین تولیدهای سرانه ملی در سراسر اروپاست و دولت این کشور تلاش‌های بسیاری برای برقراری توازن در همه زمینه‌ها داشته است. دانمارک نیز سومین کشوری است که در سال 2018 بیشترین نابرابری توزیع ثروت را داشته است. طبق آمار منتشر شده، حدود یک‌درصد از ثروتمندان دانمارکی حدود 64 درصد از مجموع ثروت این کشور را در اختیار دارند. این در حالی است که به گفته اقتصاددان‌های دانمارکی این کشور پایین‌ترین سطح نابرابری درآمد در جهان را دارد. آن طور که در ادامه گزارش OECD گفته شده، آمار بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که توزیع ثروت در آلمان به ‌شدت ناعادلانه است، اما تحلیل جدید موسسه پژوهش‌های اقتصادی آلمان وضعیت را از آنچه قبلا تصور می‌شد نیز وخیم‌تر توصیف کرده است. طبق آمار منتشر شده، حدود 60درصد از مجموع ثروت این کشور در اختیار ثروتمندان قرار دارد. طبق این گزارش، حدود یک‌درصد از ثروتمندان بریتانیا، کانادا و فرانسه نیز حدود نیمی از ثروت این کشورها را در اختیار دارند. آن طور که گفته شده، کاهش مالکیت خانه به شکاف بین فقیر و غنی دامن زده که این موضوع منجر به شکاف ثروتی بین نسل جوان و قدیمی‌تر در بریتانیا شده است. فرانسه نیز به عنوان دومین اقتصاد منطقه یورو از زمان بحران مالی که از سال 2009 آغاز شده، با رشد ضعیف دست و پنجه نرم کرده است.

هرچند که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که استرالیا برابرترین توزیع درآمد را در سال‌های اخیر به ‌خود اختصاص داده بود، اما در گزارش 2018 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در میان کشورهایی با نابرابری توزیع ثروت قرار گرفته است. آن طور که گفته شده در میان 28 کشور مورد بررسی، استرالیا در رتبه هشتم قرار گرفته است. طبق آمار حدود یک‌درصد از ثروتمندان استرالیا و اسپانیا، 46درصد از مجموع ثروت این کشورها را در اختیار دارند. میزان مالیکت ثروت در میان یک‌درصد از ثروتمندان فنلاند نیز 45درصد و میان ایتالیایی‌ها حدود 43 درصد اعلام شده است.

آن طور که در این گزارش گفته شده، ژاپن ممکن است از نظر تولید ناخالص داخلی، سومین اقتصاد بزرگ جهان باشد اما سال‌هاست با رکود رشد و تورم دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین در گزارش 2018 سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، ژاپن نیز در میان کشورهایی با نابرابری توزیع ثروت قرار دارد. آن طور که گفته شده در این کشور حدود 41درصد از ثروت این کشور در اختیار یک‌درصد از ثروتمندان قرار دارد.

 

 

ارسال نظر