آب‌های جهان در حصر پلاستیکی

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۸:۵۴
کد خبر: ۱۲۴۸۱۵
آب‌های جهان در حصر پلاستیکی

گروه گوناگون| این روزها‌ آلودگی محیط زیست به یکی از مهم‌ترین دغدغه کشورها تبدیل شده و نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است. از آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها گرفته تا تخریب مناطق ساحلی و دریایی همگی منجر به از بین رفتن بخش قابل‌ توجهی از محیط زیست شده و بحران‌های بسیاری برای زندگی حیوانات و انسان‌ها ایجاد می‌کنند. همچنین آسیب‌پذیری اقلیم را نیز افزایش می‌دهد. آن طور که گفته شده، افزایش و رشد جمعیت، شهرنشینی و صنعت توریسم مهم‌ترین عامل در آلودگی مناطق ساحلی و دریایی شده و بر این اساس، آلودگی‌های سواحل علاوه بر تخریب زیبایی آنها، به‌طور مستقیم برای محیط‌زیست ساحلی و در نهایت اقیانوس‌ها تهدید بزرگی به ‌شمار می‌روند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، پاکسازی بین‌المللی ساحل‌ها از 30سال پیش آغاز به کار کرده و تاکنون به ‌صورت داوطلبانه فعالیت می‌کند. این موسسه گزارشی از مجموع فعالیت‌های خود منتشر کرده که طبق آن میزان زباله‌ جمع‌آوری شده از سواحل سراسر جهان در مدت 24 ساعت بررسی شد. آن‌طور که این بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد، فیلترهای سیگار، بیشترین زباله‌های موجود در سواحل سراسر جهان هستند. طبق آمار منتشر شده در مدت 24 ساعت، بیش از 2میلیون و 400 فیلتر سیگار از مناطق ساحلی جمع‌آوری شده است. به گفته بسیاری از محققان فیلترهای سیگار از بزرگ‌ترین عوامل انتقال آلودگی به دریاها هستند. آن‌طور که گفته شده، فلزات کادمیوم، آهن، نیکل، مس، روی، منگنز و شبه‌فلز آرسنیک می‎توانند توسط فیلترهای سیگار در محیط‎های دریایی منتقل شوند. بر این اساس بسیاری از کشورها تصمیماتی برای کنترل آلودگی سواحل اتخاذ کرده‌اند. آن طور که گفته شده، مقامات دولتی تایلند از اول نوامبر 2016، مقررات جدید منع سیگار‌ کشیدن در 20ساحل تفریحی معروف این کشور را اجرا کرده است. آن طور که آمار منتشر شده از سوی پاکسازی بین‌المللی سواحل نشان می‌دهد، مناطق ساحلی امن‌ترین مکان برای بسته‌بندی‌های مواد غذایی به‌ شمار می‌روند؛ طبق گزارش‌ها پس از فیلترهای سیگار بسته‌بندی مواد غذایی مهم‌ترین عامل آلودگی ساحل‌ها در سراسر جهان به ‌شمار می‌رود. در این بررسی که در 24ساعت صورت گرفته، حدود یک‌میلیون و 800 هزار بسته‌بندی مواد غذایی در سواحل پاکسازی شده در سراسر جهان به دست آمد. بطری‌های پلاستیکی نیز پس از شناور بودن در آب دریاها در مناطق ساحلی پهلو گرفته و به سومین عامل آلودگی سواحل تبدیل شده‌اند. آن طور که در این آمار گفته شده، در 24ساعت پاکسازی سواحل جهانی، حدود یک‌میلیون و 600 بطری پلاستیکی و بیش از یک‌میلیون در بطری جمع‌آوری شده است.

مطالعات نشان می‌دهد 90 درصد از پرندگان دریایی در معده خود مقادیر زیادی مواد پلاستیکی دارند. همچنین بسیاری از مواد پلاستیکی پس از جزر و مد امواج دریا به ساحل شسته شده و فضای ساحلی را زشت و آلوده کرده‌اند. علاوه بر این آلودگی‌ها به گفته کارشناسان محیط‌زیست با توجه به علاقه برخی مردم به غذاهای دریایی وجود این زباله‌ها در آب می‌توانند ماهی‌ها و صدف‌ها را به ‌شدت آلوده کرده و برای زندگی انسان نیز بسیار خطرساز باشند. این در حالی است که در مدت 24 ساعت، حدود 800 هزار کیسه‌های پلاستیکی خواروبار و حدود 750 هزار مورد از انواع کیسه‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده است. طبق این گزارش‌ نی نوشیدنی‌ها نیز در میان سایر عوامل آلودگی ساحل‌ها دیده می‌شود. آن طور که گفته شده در 24 ساعت مورد بررسی حدود 650 هزار نی از سواحل سراسر جهان جمع‌آوری شده است. در این آمار حدود 630هزار ظرف پلاستیکی (ظروف دردار مخصوص نگهداری مواد غذایی)، همچنین حدود 624 هزار و 878 درپوش پلاستیکی در مدت 24ساعت از سواحل سراسر جهان جمع‌آوری شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده هرچند که استفاده از ظروف‌ یک‌بار مصرف که غالبا از جنس فوم بوده و تجزیه‌ناپذیر هستند، به کمک راحتی انسان‌ها آمده اما در درازمدت تاثیرات مخربی بر محیط زیست خواهند داشت. آن طور که در این گزارش گفته شده، در 24 ساعت مورد بررسی حدود 590 هزار فوم و ظروف یک‌بار مصرف از سواحل سراسر جهان به دست آمده است.

آن طور که در این گزارش به دست آمده، پلاستیک‌ها بزرگ‌ترین مهمان‌های ناخوانده در مناطق ساحلی جهان هستند. به گفته کارشناسان، ریزپلاستیک‌ها قابل جمع‌آوری نیستند و هزاران سال باقی می‌مانند و حضور آنها کل سیستم را مختل می‌کند. این ترکیبات روی زادآوری و بقای ماهیان اثر دارد و ادامه حیات آنها را تهدید می‌کند. براساس گزارش روزنامه ایندیپندنت امروزه 95 درصد از زباله‌های پلاستیکی قطعات بزرگ هستند و فقط 5 درصد آن ذرات ریز خطرناک را شامل می‌شوند، اما پیش‌بینی می‌شود در چند دهه آینده میزان میکروپلاستیک‌ها به 20 برابر میزان کنونی افزایش یابد.

 

ارسال نظر