مرگ 1426 زایر در تونل منا

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۳۲
مرگ 1426 زایر در تونل منا

یازدهم تیر 1369، تعداد 1426 نفر از زایران خانه خدا از جمله تعدادی ایرانی براثر آتش‌سوزی در تونل منا جان خود را از دست دادند. این حادثه در زمان حکومت ملک فهد اتفاق افتاد.

حادثه در تونلی به طول ۵۴۰ متر و عرض ۱۰ متر که مکه را به منا و عرفات متصل می‌کند، رخ داد. تونل در دست ساخت بود و جزئی از پروژه‌ توسعه‌ ۱۵ میلیارد دلاری دولت سعودی بود.

هنگامی که حاجیان در حال حرکت برای رمی جمرات بودند، نرده پل عابر پیاده خم شد و 7 نفر به پایین پل و روی مردمی که در حال خروج از تونل بودند، سقوط کردند. در تونل با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر، حدود ۵۰۰۰ نفر گرفتار شدند. در دمای ۴۲ درجه، سیستم تهویه تونل نیز از کار افتاد و تلفات را افزایش داد.

بسیاری از کشته‌شدگان، تبعه‌ مالزی، اندونزی و پاکستان بودند. اما خونبارترین حادثه در حج حادثه نهم مرداد 66 بود که 275 حاجی ایرانی به دست حمله ماموران سعودی در مکه در جریان برائت از مشرکین به شهادت رسیدند.

تنها 3سال بعد از اینکه دولت عربستان عامدانه مراسم برائت از مشرکین را به خاک و خون کشید در سال 69، هزار و 426 نفر در تونل منتهی به مسجدالحرام و براثر ازدحام جمعیت کشته شدند و حجاج زیر دست و پا له شدند.

اما این حادثه خادمان حرمین شریفین را به فکر نینداخت که با تمهیداتی سعی کنند مانع از تکرار چنین حادثه‌یی شوند در سال 73، 273 نفر از حجاج در مراسم رمی‌جمرات به خاطر ازدحام جمعیت کشته شدند. در سال 76، آتش‌سوزی در خیمه‌ها صحرای منا منجر به کشته شدن 340 حاجی و مجروح شدن هزار و 500 نفر شد. سال 77 در رمی‌جمرات 180 حاجی در زیر دست و پا کشته شدند و فاجعه‌یی که در سال 80 هم تکرار شد این‌بار تعداد کشته‌ها به 251 نفر رسید. سال 85 نیز دو حادثه روی داد هتلی در مکه فروریخت 86کشته به جای گذاشت و در رمی جمرات 363 نفر کشته شدند.

 

ارسال نظر