‌رونق دوباره بازار 600 ساله مسگرها در یزد

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۳۱
‌رونق دوباره بازار 600 ساله مسگرها در یزد

بازار مسگرها در یزد با قدمتی حدود ۶۰۰ساله، همچنان مهم‌ترین مرکز خرید و فروش مس و ارائه خدمات این حوزه در استان یزد است.

به دلیل رونق کار مسگری و ساخت ظروف مسی و همین‌طور اهمیتی که این شغل در زمان‌های گذشته در جامعه داشته است، در شهر یزد بازاری به این نام بنا شده و این بازار محلی برای خرید و فروش اجناس مسی بوده است. البته در سال‌های گذشته تمام دکان‌های این بازار مسگری بودند و مشاغل دیگر در این رسته از بازار فعالیت نداشتند اما این روزها، برخی مغازه‌ها تغییر کاربری داده و به مشاغل دیگر اختصاص یافته‌اند به نحوی که برخی از این مغازه‌ها اکنون به فروش ابزار، لوازم روی و آلومینیوم می‌پردازند.

ابتدای این بازار از خیابان قیام شروع می‌شود و در انتها با دو راهرو به میدان خان منتهی می‌شود و در انتهای بازار اگر از سمت چپ طی مسیر کنیم به ورودی مسجد تاریخی ملااسماعیل می‌رسیم.

سقف بازار به صورت گنبدی یا در گویش محلی به صورت ضربی ساخته شده و سطوح دیوارها با گچ سفید شده است. البته به همت میراث فرهنگی، کف این بازار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در سال‌های اخیر سنگفرش شده است.

در حال حاضر نیز کلیه خدمات مسگری از جمله فروش و تعمیر ظروف مسی و سفیدگری انواع لوازم مسی در این بازار انجام می‌شود.

استفاده از مس در گذشته رونق بیشتری داشت به‌طوری که حتی در سال‌های قدیم رسم بود که برای جهیزیه دختر خانم‌ها، مقداری اجناس مسی را همراه دیگر لوازم به خانه داماد می‌بردند و غالبا پخت و پزها نیز در دیگ‌ها و قابلمه‌های مسی انجام می‌شد و حتی برای پذیرایی از میهمانان از سینی‌های مسی استفاده می‌کردند.

 

ارسال نظر