سازهای ایرانی در راه قزاقستان

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۴۱
سازهای ایرانی در راه قزاقستان

ارکستر سازهای سنتی ملی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج تیر ماه جاری در قزاقستان برنامه اجرا می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمرین گروه ارکستر سازهای ملی که برای اجرای برنامه به مراسم رسمی بیستمین سالگرد پایتختی شهر آستانه در قزاقستان دعوت شده‌ است، دیدن کرد. به دنبال سفر وزیر فرهنگ و ورزش قزاقستان به ایران در تابستان ۹۶و امضای تفاهمنامه همکاری فرهنگی- هنری بین ایران و قزاقستان همچنین سفر رهبران ارکستر دو کشور برای بررسی زمینه‌های همکاری از ارکستر سازهای سازهای ملی برای اجرا در شهر آستانه و در قالب فستیوال «سرپر» دعوت شد. در این فستیوال 7 ارکستر از آکادمی فیلارمونی آستانه همچنین ارکسترهای ملی چندین کشور ازجمله کره، داغستان، مقدونیه و قرقیزستان برای اجرای برنامه دعوت شده‌اند. با توجه به دعوت رسمی کشور قزاقستان، ارکستر سازهای ملی متشکل از سازهای ایرانی با نظارت فرهاد فخرالدینی، رهبری علی‌اکبر قربانی و خوانندگی وحید تاج در این فستیوال برنامه اجرا می‌کند. سیدمجتبی حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از تمرین این ارکستر، قطعات اجرایی ارکستر را شنیدنی خواند و در این زمینه گفت: آنچه افتخار داشتم در تمرین گروه ارکستر سازهای ملی بشنوم، قطعه ابن‌سینا بود که در سال‌های دور به عنوان موسیقی متن سریال ابن سینا به کارگردانی کیهان رهگذر توسط استاد فرهاد فخرالدینی ساخته شده بود.

حسینی تعاملات هنری با دیگر کشورها را امری ضروری خواند و گفت: درباره این تعامل هنری با دیگر کشورها به دو موضوع باید نگاه کنیم که یکی نجد و سرزمین فرهنگی ایران است که وسعتی فراتر از جغرافیای امروزی ایران دارد و دیگری نقش ایران در جهان است. هنر، زبان بین‌المللی است و بر این باور هستم که زبان هنر به عنوان فصیح‌ترین زبان بین انسان‌ها و بلیغ‌ترین بیانی که می‌توان به آن دست یافت به درستی می‌تواند سخنگوی فرهنگ‌ها باشد. حسینی درباره سطح گروه ارکستر سازهای ایرانی گفت: هنر، زبانی است که به درستی می‌تواند فرهنگ ما را معرفی کند و فکر می‌کنم از چنین گروهی و صد البته موسیقی شریف ایران چنین استطاعتی برآمدنی است. ارکستر سازهای ایرانی ۱۲تا ۱۵تیر ماه جاری به قزاقستان سفر می‌کند و دو اجرا به دعوت آکادمی فیلارمونیای آستانه خواهد داشت. همچنین نخستین ‌بار است، ارکستری که تمام ترکیب آن را سازهای ملی تشکیل می‌دهند در خارج از ایران روی صحنه می‌رود.

 

ارسال نظر