4 اثر 2هزار ساله ایرانی در حراج لندن

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۳۹
4 اثر 2هزار ساله ایرانی در حراج لندن

 

حراجی آثار فرهنگی و حراج آثار عتیقه و هنری پدیده‌یی رایج در جهان به شمار می‌آید. امروزه موزه‌داران و مجموعه‌داران همواره در جست‌وجوی یافتن آثار هنری و تاریخی در نقاط گوناگون جهان مرزها را پشت سر می‌گذارند تا بتوانند گنجینه‌های خود را غنی‌تر کنند. بخشی از پدیده حراجی‌های کنونی البته با قاچاق گسترده آثار تاریخی ملت‌ها گره‌ خورده است و نمی‌شود، این موضوع را نادیده گرفت.

کریستی و ساتبی مشهورترین حراجی‌های آثار هنری و تاریخی به ‌شمار می‌آیند. این مراکز خرید و فروش اکنون در سراسر جهان دفاتر نمایندگی دارند و به شیوه‌های گوناگون حراجی خود را برگزار می‌کنند.

حراجی کریستی لندن کمتر از ۱۰روز دیگر مجموعه‌یی بزرگ از عتیقه‌های تاریخی را شامل چهار اثر ارزشمند و باسکتانی تمدن ایرانی، چوب حراج می‌زند.

حراجی آثار آنتیک (عتیقه‌ها و آثار تاریخی) کریستیز روز سوم جولای (۱۲ تیر) در لندن برگزار می‌شود و در مجموع ۱۱۰ اثر باستانی از تمدن‌های مصر، روم، یونان، ایران و غیره به فروش گذاشته خواهد شد.

در این میان حضور چهار اثر از تمدن ایرانی نیز قابل توجه است: سفال گِلی مربوط به دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح) با قدمت بیش از 2هزار سال و با قیمت تقریبی بین ۱۹۸۹۰ تا ۵۶۵۲۰ دلار، ظرف سفالین لعابی فیروزه‌یی مربوط به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی (حدود سده سوم پس از میلاد) با قیمت تقریبی ۲۶۵۲۰ تا ۱۵۹۱۲دلار، بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان (سده دوم قبل از میلاد)، سپر طلایی نقره‌یی اشکانی (حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح) با قیمت تقریبی ۳۹۷۸۰ تا ۶۶۳۰۰ دلار آثار ایرانی هستند که در این حراجی به فروش گذاشته می‌شوند و این احتمال وجود دارد که مشتریانی با پیش از قیمت تخمینی داشته باشند.

 

 

ارسال نظر