تکنولوژی در خدمت توسعه تکنولوژی

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۳۷
تکنولوژی در خدمت توسعه تکنولوژی

گروه گوناگون   

وقتی بازی پوکمون طراحی شد و وارد بازار بازی موبایلی شد، 17روز زمان نیاز داشت تا 50میلیون نفر را درگیر خود کند. یعنی بعد از 17روز، 50میلیون نفر در خیابان‌ها و پشت چراغ‌های قرمز و کنار درخت خیابان و... با موبایل‌های‌شان دنبال پوکمون می‌گشتند و امید داشتند به غوب بزرگ یا پوکمون اصلی برسند و پیروز شوند. برای اینکه پوکمون به 50میلیون نفر برسد 17روز زمان نیاز بود.

اما هنگامی که در سال 1909 فردیناند شمار زپلین با ایجاد نخستین شرکت هواپیمایی بخش‌هایی از پایه‌های اتصال سریع مردم و جهان را گذاشت، 64 سال برای استفاده 50میلیون نفر از افراد از این نوآوری گذشت.

تاثیری که نوآوری بر انسان دارد، بسیار مهم است که چگونه مردم سریعا آن را دریافت می‌کنند. مهم‌تر از همه، همبستگی در حال گسترش جهان ماست که از طریق این تکنولوژی گسترش پیدا می‌کند.

اما هر چه به سال‌های اخیز نزدیک می‌شویم و هر چه تکنولوژی‌ها نوین‌تر می‌شود، زمان فراگیر شدن آنها نیز کم می‌شود. اگر استفاده از هواپیما 64سال و استفاده از خودرو 62سال زمان برد که تا حدی عمومیت یابد که 50میلیون نفر از آن استفاده کنند، استفاده از تلفن همراه 12سال و استفاده از فیس‌بوک احتیاج به تنها 4سال داشت تا 50میلیون استفاده‌کننده پیدا کند.

تکنولوژی‌ها که پیشرفت می‌کنند، خودشان هم به سرعت به فراگیر شدن تکنولوژی‌های بعدی کمک می‌کنند. استفاده از اینترنت بعد از 7سال 50میلیون کاربر یوزر داشت، اما نرم‌افزار وی‌چت در عرض یک‌سال بین 50میلیون کاربر عمومیت یافت. در واقع اینترنت خود عامل سرعت بخشیدن به عمومی شدن تکنولوژی‌های بعدی شد و تکنولوژی‌های بعدی نیز خود عامل سرعت در بروز و ظهور تکنولوژی‌های دیگر شدند.

شاید عجیب باشد که استفاده از دستگاه عابربانک بعد از 18سال 50میلیون استفاده‌کننده داشت و طراح این دستگاه سال‌ها منتظر ماند تا این تکنولوژی تبدیل به نیاز روزمره انسان‌ها شود. بعد از آن اما این تکنولوژی هم کم‌کم در حال رفتن به حاشیه است و نرم‌افزارهای جدید انتقال پول و اینترنت‌بانک و... در حال گرفتن جای دستگاه‌های عابربانک هستند.

شاید روزی دستگاه‌های عابربانک هم مثل باجه‌های زرد تلفن عمومی یک نوستالژی خاطره‌انگیز شود! اما برای رسیدن به این مرحله گویا نیاز به 34سال و 32 سال نیست و ابزارهای جدید خیلی زود توسعه پیدا می‌کنند و ابزارهای قدیمی را پشت سر می‌گذارند.

 

ارسال نظر