آزمون نهایی برای بقای اردوغان

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۷۹

 

 فایننشال تایمز:

این روزها انتخابات ترکیه در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است. تحلیل‌های بسیاری درباره این انتخابات صورت گرفته و بسیاری چشم به برکناری اردوغان دارند. هفته‌نامه فایننشال تایمز نیز در صفحه اول خود تحلیلی از این انتخابات منتشر کرده است. طبق این گزارش انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز یک‌شنبه درحالی برگزار می‌شود که گمانه‌زنی‌ها از سوی مردم و موسسات نظرسنجی درباره رییس‌جمهور آینده و چگونگی تقسیم کرسی‌های پارلمانی این کشور به اوج خود رسیده است. در این انتخابات که ۱۶ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود در مجموع ۶ کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری و

 ۸ حزب سیاسی برای تصاحب ۶۰۰ کرسی پارلمانی به رقابت می‌پردازند. بسیاری از نظرسنجی‌ها از پیروزی احتمالی رجب طیب اردوغان و «ائتلاف جمهور»(متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب ناسیونالیست حرکت ملی) خبر می‌دهند. اردوغان و ائتلافش با وجود آنکه از حمایت کامل نهادهای دولتی و نیز رسانه‌ها برخوردارند برای پیروزی در این کارزار اما راه آسانی در پیش نخواهند داشت. از این رو برخی نظرسنجی‌ها نیز کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم را بسیار محتمل می‌دانند. در فضای ملتهب کنونی حاکم بر ترکیه در شرایطی که حس بیم و امید توأمان در جامعه موج می‌زند، انتخابات پیش رو را باید به مثابه رفراندومی بر عملکرد ۱۶ساله اردوغان و حزبش برشمرد.

 نیویورک تایمز:

ورود مهاجران به امریکا از مرزهای جنوبی، اتفاقی همیشگی در امریکا بوده اما بحران فعلی‌ نه به این خاطر که به‌ خاطر سیاست‌های جدید دولت امریکا به وجود آمده است.

بحران جداسازی مهاجران خردسال از والدینشان در مرز امریکا چنان ابعاد گسترده‌یی یافته که دستور اجرایی دونالد ترامپ برای متوقف کردن آن و دیدار سر زده همسر او از یکی از کمپ‌های نگهداری این کودکان در تگزاس کمکی به دولت امریکا نکرده است.

نیویورک تایمز نیز در صفحه اول خود گزارشی از آخرین وضعیت مهاجران منتشر کرد. طبق این گزارش نیروی دریایی امریکا درحال تدوین پیش‌نویسی برای اسکان دادن به 25هزار مهاجر در پایگاه‌های خود و دیگر تاسیسات با هزینه تقریبی 233میلیون دلار در 6 ماه آینده است. این درحالی است که دولت ترامپ به دنبال آن است که بحران روزافزون مهاجران در مرز مکزیک را کاهش دهد.

تاکنون از نیروی دریایی امریکا درخواستی برای اسکان مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد امریکا شده‌اند، نشده است. خبر این تصمیم نخستین‌ بار در مجله تایم منتشر شد. این تصمیم نشان می‌دهد، برنامه دولت ترامپ برای اسکان هزاران مهاجر در انتظار محاکمه مطابق برنامه موسوم به «مدارای صفر» تا چه حد هزینه بردار است.

این تاسیسات که ممکن است شامل چادر مسافرتی باشد با صفت «موقت و ریاضتی» توصیف شده‌اند و این مساله نشان می‌دهد این تاسیسات بین 6 ماه تا یک سال آینده تاسیس خواهند شد.

 

ارسال نظر