امنیتی‌های خصوصی بالاتر از پلیس‌های رسمی

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۷۲
امنیتی‌های خصوصی بالاتر از پلیس‌های رسمی

گروه گوناگون|

نیروهای امنیتی خصوصی در حال افزایش و گسترش هستند. نیروهای حمل و نقل پول بانک‌ها، نیروهای امنیت پرواز، ماموران امنیت و حفاظت فروشگاه‌های بزرگ و نیروهای خصوصی تامین امنیت اماکن و اشخاص و... نیروهای امنیتی خصوصی محسوب می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر 20 میلیون مامور امنیتی خصوصی در جهان فعالیت می‌کنند، مامورانی که برخی آنها لباس شخصی به تن دارند و برخی نیز به جای لباس پلیس، پیراهنی شبیه لباس نیروهای امدادی به تن می‌کنند.

 پژوهشگران گاردین در تحقیقی در این زمینه به کشورهایی پرداخته‌اند که تعداد نیروهای امنیتی خصوصی‌شان بیشتر از تعداد نیروهای پلیس است.

در این تحقیق عنوان شده که نیمی از جمعیت جهان در کشورهایی با این شرایط زندگی می‌کنند، یعنی کشورهایی با تعداد نیروهای امنیتی بالاتر از پلیس رسمی. کشور هند با هفت میلیون نیروی امنیتی خصوصی، بیشترین تعداد این نیروها را در مقایسه با کشورهای دیگر جهان دارد. در عین حال تعداد نیروهای پلیس این کشور هم بسیار کمتر از تعداد امنیتی‌های خصوصی است، به‌طوری که هفت میلیون نیروی خصوصی و یک میلیون و 400 هزار نفر نیروی پلیس رسمی در این کشور کار می‌کنند.

چین نیز با پنج میلیون نفر نیروی امنیتی خصوصی در مقابل دو میلیون و 700 هزار پلیس رسمی، بیشترین تعداد نیروی امنیتی غیررسمی را در جهان دارد. البته فاصله این نیروها با پلیس رسمی، در این کشور کمتر از هند است.

یک دهه پیش وقتی شرکت‌های امنیتی خصوصی به عراق رفتند، میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور افزایش یافت و با توجه به اینکه هر سال تعداد افراد ثروتمند و همچنین سرمایه و دارایی این افراد بیشتر می‌شود، تخمین‌های کارشناسان گاردین نشان می‌دهد که تعداد نیروهای امنیتی خصوصی هر سال رشد 6درصدی خواهد داشت چراکه تقاضا برای این پلیس هر روز بیشتر می‌شود. در کشور برزیل، با یک میلیون و 700 هزار نفر نیروی امنیتی خصوصی و همچنین کشورهایی مثل چین، هند، ایالات‌متحده‌عربی، برزیل، روسیه و ژاپن حجم زیادی از نیروهای امنیتی خصوصی را می‌بینیم که در همه کشورهای یاد شده تعداد نیروی رسمی پلیس کمتر از آنها است.

پیش از این اعلام شده بود دولت انگلستان در برخی مناطق تصمیم دارد نیروهای پلیس این کشور را در قالب شرکت‌های امنیتی خصوصی جای دهد لذا از شرکت‌های مهم خصوصی این کشور دعوت کرده کنترل بسیاری از خدمات و فعالیت‌هایی را که قبلا در اختیار پلیس این مناطق بود، به دست گیرند که این موضوع نگرانی‌های زیادی را درباره به خطر افتادن وضعیت امنیت انگلیس به وجود آورده است.

یکی از دلایلی که کشور ایالات‌متحده امریکا به‌دلیل آن متهم به جنگ‌طلبی و جنگ‌افروزی می‌شود دخالت و نفوذ بخش خصوصی در امور نظامی است و برخی معتقدند یکی از اهداف جنگ‌هایی که بعد از یازدهم سپتامبر در عراق و افغانستان به وجود آمده و کشور امریکا نیز در آنها دخالت داشته است، سودآوری و انعقاد قرارداد برای شرکت‌های ساختمانی از قبیل هالیبرتون و شرکت‌های تولید تسلیحات مانند لاکهید مارتین و شرکت‌های خصوصی نظامی و امنیتی ازجمله بلک واتر و... بوده است. به‌طوری‌که گفته می‌شود شرکت بلک واتر که در حال حاضر یکی از شرکت‌های خصوصی نظامی و امنیتی حاضر در عراق و افغانستان است به قدرتمندترین ارتش اجیر جهان و یکی از بزرگ‌ترین برندگان جنگ امریکا علیه تروریسم در دوران پس از یازده سپتامبر بدل شده است.

 

ارسال نظر