سرنوشت مبهم فیلم‌های توقیفی

۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۹۷
سرنوشت مبهم فیلم‌های توقیفی

اکران فیلم «عصبانی نیستم» به عنوان یکی از فیلم‌های توقیفی چند سال گذشته در حالی در سرگروه سینمایی خود پایان می‌یابد که انتظار می‌رفت دست‌کم یکی، دو فیلم توقیفی دیگر هم در این مدت به نمایش عمومی درآیند و مشخص نیست آیا روند اکران این فیلم‌ها همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر. اردیبهشت‌ماه امسال فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان که داستانی عاشقانه را از زندگی یک دانشجوی ستاره‌دار در زمان دولت نهم و دهم به تصویر می‌کشید، پس از گذشت پنج سال و پس از وارد شدن اصلاحات و ممیزی‌های متعدد به فیلم تا جایی که مقطع زمانی داستان نامشخص شد، به نمایش درآمد. این فیلم در این چند سال با اعتراض‌ها و واکنش‌های زیادی از طرف برخی گروه‌های سیاسی همراه بود تا از اکرانش جلوگیری شود ولی در آخر سازمان سینمایی تصمیم به اکران فیلم گرفت.

در این باره «عصبانی نیستم» تنها نبوده و فیلم «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی هم به شکلی دیگر زیان کرد، چون با اصلاحاتی اکران شد که به زعم بسیاری از کسانی که فیلم را در جشنواره فجر دیده بودند، اتفاق اصلی فیلم دچار تغییر شد و حتی به طعنه و کنایه گفته می‌شد که فیلم دیگری به نمایش درآمده است. با این حال طبق اعلام قبلی قرار بود، علاوه بر «خانه دختر» و «عصبانی نیستم»، فیلم‌های دیگری مثل «خانه پدری» کیانوش عیاری و «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی هم با گرفتن مجوز اکران خیلی زودتر نمایش داده شوند، ولی از آنجا که عیاری زیر بار نرفت تا «خانه پدری» را با حذف یک سکانس مهم از ابتدای فیلم نمایش دهد، مجوز اکران محدود آن صادر شد که از نظر عیاری این کار به نوعی از سر باز کردن بود و به همین دلیل تاکنون حاضر نشده «خانه پدری‌اش را در هیچ سینمایی نمایش دهد.

همچنین از فیلم «پارادایس» عطشانی و فیلم امیریوسفی که به گفته داروغه‌زاده مشکل هر دو هم حل شده فعلا خبری نیست و البته در این بین معلوم نیست، تکلیف دیگر فیلم‌های توقیفی چه می‌شود و آیا قراراست پس از «عصبانی نیستم» فیلم‌های مشکل‌دار دیگری هم نمایش داده شوند یا خیر؟ مخصوصا اینکه از فیلم‌هایی مثل «گزارش یک جشن» حاتمی‌کیا، «خرس» خسرو معصومی، «صد سال به این سال‌ها» سامان مقدم و «خیابان‌های آرام» کمال تبریزی هیچ خبری مبنی‌بر پیگیر بودن تهیه‌کنندگان‌شان نیست و البته این باعث نشده که کارگردانان این فیلم‌ها از این وضعیت راضی باشند.

 

 

ارسال نظر