جزئیاتی از دومین جشنواره بهرام بیضایی

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۲۴۰۱۰
جزئیاتی از دومین جشنواره بهرام بیضایی

آرش اشاداد جزئیات دومین جشنواره بهرام بیضایی را تشریح کرد و از رقابت ۳۰ اثر در بخش مسابقه این رویداد خبر داد.

دبیر دومین جشنواره بهرام بیضایی در گفت‌وگو با ایلنا با تشریح جزئیات این جشنواره گفت: دومین جشنواره بهرام بیضایی یکم تیرماه افتتاح می‌شود و از پنجم تا آخر تیرماه نیز آثار بخش مسابقه اجرا می‌شوند. آرش اشاداد با معرفی داوران این دوره از جشنواره گفت: مجید جعفری، ثنا نعمتی و مهراو نوری داوران دومین دوره جشنواره بهرام بیضایی هستند که دو نفر از آنها از شاگردان استاد بیضایی بوده‌اند.

او با بیان اینکه «در دومین دوره این جشنواره، علاوه بر بخش بیضایی که مختص به خوانش نمایشنامه‌های بهرام بیضایی است، یک بخش با موضوع آزاد هم داریم»، گفت: ۲۰۰ متن در این دو بخش به دبیرخانه ارسال شده بود که پس از بازبینی، ۳۰ متن به بخش مسابقه راه یافتند که ۲۰ اثر در بخش بیضایی و ۱۰ اثر در بخش آزاد هستند. دبیر دومین جشنواره بهرام بیضایی با بیان اینکه «در این دوره علاوه بر بهترین کارگردانی و بازیگری، جوایزی به برگزیدگان بخش گریم، طراحی صحنه، عکس و تیزر و طراحی لباس هم اهدا می‌شود»، خاطرنشان کرد: هرچند مسابقه به صورت نمایشنامه‌خوانی است، اما این نمایشنامه‌خوانی‌ها باید شامل طراحی لباس و دکور و نور هم باشند و به این بخش‌ها هم جوایزی تعلق می‌گیرد.

اشاداد با اشاره به اینکه «به نفرات اول تا سوم ۱۵ شب فرصت اجرا در تماشاخانه دیوار چهارم داده می‌شود»، گفت: قرار است از میان ۳۰ اثر در نهایت 4 اثر برگزیده شوند که یک اثر از بخش آزاد و 3 اثر دیگر از بخش بهرام بیضایی هستند. او یادآور شد: ما در این دوره از جشنواره یک حامی به نام «اپ لاتو» داریم که کمک مالی نکرده اما در تامین طراحی صحنه، ساخت تیزر و دکور و اختصاص ۱۰ پلاتو به گروه برگزیده مشارکت می‌کند و گروه‌های دوم و سوم هم از بخشی از این حمایت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

اشاداد با اشاره به آثار بخش آزاد جشنواره گفت: در بخش آزاد قصد داشتیم بیشتر تمرکز روی متون تولید شده باشد اما برخی گروه‌ها با متن‌های خارجی هم اجراهای قوی داشتند که به بخش مسابقه راه یافتند. همچنین گروه‌هایی که از شهرستان‌ها آثاری به جشنواره فرستاده بودند را جدا کردیم. این آثار از طریق فیلم اجرا بازبینی می‌شود و قصد داریم بخش جداگانه‌یی برایشان در نظر بگیریم. اشاداد با اشاره به تنوع آثار رسیده به دبیرخانه در بخش متون بهرام بیضایی گفت: آثاری که به دبیرخانه رسید، تنوع خوبی از نظر دربرگیری نمایشنامه‌های مختلف بهرام بیضایی داشت اما برخی نمایشنامه‌ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته بود. به‌طور مثال پنج نفر با نمایشنامه «چهار صندوق» و سه نفر با «کارنامه بنداربیدخش» در بخش مسابقه حضور دارند. اما در کنار اینها، متن‌هایی از آثار بیضایی که کمتر تاکنون خوانش یا اجرا شده هم وجود دارد؛ مانند «فتح‌نامه کلات» و «پرده‌خوانی». آرش، اژی‌دهاک و مرگ یزدگرد هم دیگر آثاری از نمایشنامه‌های بهرام بیضایی هستند که در این دوره خوانش می‌شوند.

 

ارسال نظر