گزارش سازمان ملل از حمله به غیرنظامیان ایرانی در جنگ

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۲۵
گزارش سازمان ملل از حمله به غیرنظامیان ایرانی در جنگ

سی‌ام خرداد 1362 خاویر پرز دکوئیار، دبیرکل سازمان ملل گزارش تیم اعزامی خود به مناطق جنگی ایران و عراق که حاکی از ویرانی سنگین مناطق مسکونی ایران بر اثر بمباران هوایی و حملات موشکی عراق بود به شورای امنیت تسلیم کرد. اگرچه حملات عراق به مناطق مسکونی و شهرهای جمهوری اسلامی حتی پیش از آغاز جنگ تحمیلی به صورت پراکنده شروع شده بود ولی با هجوم سراسری نیروهای ارتش متجاوز عراق به قلمرو جمهوری اسلامی ایران این حملات شدت و گستردگی بیشتری یافت. بنابراین مردم دزفول در 2مهر 59 شاهد حملات میگ‌های عراقی به این شهر بودند و طی آن تعداد زیادی از افراد غیرنظامی کشته و زخمی و ده‌ها خانه مسکونی ویران شد. شهر مقاوم اهواز نیز که در طول مدت جنگ تحمیلی آماج هزاران بمب و موشک بود برای نخستین ‌بار 16مهر 59 مورد حمله 4میگ متجاوز عراقی قرار گرفت که در نتیجه آن 70نفر از مردم غیرنظامی شهید و 30نفر زخمی شدند. فردای همان روز دزفول دوباره مورد حمله قرار گرفت که این ‌بار 20نفر شهید و 60 نفر مجروح شدند.

در کنار بمباران‌های هوایی، رژیم عراق با حملات موشکی، شمار زیادی از هموطنان غیرنظامی را به خاک و خون کشید. بر این اساس نخستین موشک 9متری زمین به زمین در تاریخ 17مهر 59 به شهر دزفول پرتاب شد که بر اثر آن 105نفر شهید و 306نفر مجروح شدند. این قبیل حملات با هواپیما یا موشک یا توپخانه‌های دوربرد بارها و بارها طی 8 سال جنگ تحمیلی ادامه یافت.

می‌توان حمله به شهرها را به 3دوره زمانی 1359تا 1361، 1362تا 1363و 1364تا 1367و پایان جنگ تحمیلی تقسیم کرد که 30درصد کل حملات یاد شده به دوره اول، 7‌/‌10درصد حملات به دوره دوم و 8‌/‌58 درصد از کل حملات به دوره سوم اختصاص دارد.

ضمنا یادآوری این نکته ضرورت دارد که بر اثر حملات دشمن متجاوز به 127شهر در طول دوره دفاع مقدس بیش از 76873نفر شهید و مجروح شدند. یعنی به طور متوسط 16شهید و مجروح در هر تهاجم.

 رژیم صدام از همان آغاز جنگ تحمیلی علاوه بر حملات موشکی و بمباران مناطق غیرنظامی و جنایات جنگی متعدد دیگر برای پیشبرد اهداف تجاوزکارانه خود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.

 

ارسال نظر