ثروتمندهایی که تعدادشان بیشتر می‌شود

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۹۲۲
ثروتمندهایی که تعدادشان بیشتر می‌شود

گروه گوناگون| شرایط اقتصادی کشورها، توسعه شرکت‌های بزرگ با گردش اقتصادی میلیاردی و بی‌عدالتی، تعداد مولتی‌میلیاردرهای جهان را بیشتر کرده و می‌کند.

میلیونرهای جهان که تعدادشان در برخی کشورها کمتر از 500 نفر است در سال‌های اخیر تعدادشان بیشتر شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با افزایش تعداد افراد فقیر، تعداد انگشت‌شمارهای میلیونر هم بیشتر خواهد شد.

تعداد این افراد در برخی کشورهای اروپایی بیشتر از دیگر کشورهاست اما پیش‌بینی‌ می‌شود، تعداد آنها در کشورهای اروپایی نسبت به برخی کشورهای دیگر رشد کمتری داشته باشد به طوری که در سال 2016 تعداد میلیونرهای انگلستان 9هزار و 470نفر بوده و تخمین زده می‌شود این تعداد در سال 2026 با رشد 30 درصدی به 12هزار و 310نفر برسد. این تخمین و پیش‌بینی با توجه به وضعیت اقتصادی کشورها و روند فعالیت شرکت‌های بزرگ اقتصادی صورت گرفته است.

درحال حاضر نزدیک به ۳۳میلیون نفر در سراسر جهان بالای یک میلیون دلار ثروت دارند و در باشگاه میلیونرها قرار می‌گیرند. کشور امریکا به تنهایی ۴۱درصد تمام میلیونرهای جهان(۱۳٫۶میلیون نفر) را درون خود جای داده و از این نظر با قاطعیت پیشتاز است. البته سوییس به ازای سرانه دارای بیشترین میلیونرها در جهان است و نزدیک به ۱۲درصد از مردم این کشور در شرایط ایده‌آل مالی به سر می‌برند.

تعداد افراد متمول لزوما از میزان ثروت یا وضع مناسب اقتصادی یک کشور حکایت ندارد. به عنوان مثال با وجود آنکه ایالات متحده بیشترین میلیونرهای جهان را در اختیار دارد دارای «میانگین ثروت به ازای هر بزرگسال» پایینی(۴۴,۹۷۷) است. این رقم در میان ۱۸کشوری که بیش از ۲۰۰هزار ثروتمند دارند بسیار پایین است.

البته تعداد پایین میلیونرها و مولتی‌میلیاردرها هم نمی‌تواند نشان از سالم بودن اقتصاد و عدالت اقتصادی در کشور باشد. به طوری که تعداد میلیونرهای کشور ویتنام در سال 2016 دویست نفر بوده و تا سال 2026 به 540 نفر می‌رسد و رشدی 170درصدی خواهد داشت.

اما جدا از میلیونرها، دارایی مولتی میلیاردرهای جهان هم در سال جاری میلادی تقریبا یک پنجم افزایش یافته و تعداد آنها در جهان به بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

میلیاردرهای آسیایی مانند «جک ما» مالک علی بابا نیز در سال گذشته میلادی 2تریلیون دلار دارایی داشته که به زودی از میلیاردرهای امریکایی که دارایی آنها 2.8تریلیون دلار است، پیشی خواهد گرفت. بر همین اساس افزایش قابل توجه ثروت در میان آسیایی‌ها حاکی از سبقت این منطقه از امریکا فقط ظرف 4سال دارد. بر پایه این گزارش این تعداد از میلیاردرهای فعلی جهان مسوول استخدام نیروی کار به اندازه نیروی کار بریتانیا یعنی تقریبا 27میلیون و 700هزار نفر هستند.

البته میلیونر شدن هم در کشورهای مختلف راه‌های متفاوتی دارد و در برخی کشورها مشخص است که فرد میلیونر چه راهی را طی کرده تا به این موفقیت رسیده و بیزینس، محصول یا خدماتش هم بر همگان روشن است اما هستند کشورهایی که در آنها میلیونر‌ها ثروت خود را گاهی با استفاده از رانت‌های ناپسند کسب کرده یا لااقل بخشی از محرک ثروت اندوزی‌شان با استفاده از روش‌های غیرمعمول و نادرست بوده است. کشورهایی هم هستند که در آنها گمان می‌رود میلیونر‌هایی وجود داشته باشند که نه از خود ردی بر جای می‌گذارند و نه اصلا مشخص است که چه مقدار ثروت اندوخته دارند یا از چه راهی بدان دست یافته‌اند.

 

ارسال نظر