ضیافت موسیقی ایرانی در مدرسه بزرگان

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۵۰
ضیافت موسیقی ایرانی در مدرسه بزرگان

دومین اجرای مجموعه منتخب ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی در حالی برگزار شد که مخاطبان ایرانی با حضور در تالار کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو از این اجرا استقبال کردند.

دومین اجرای مجموعه منتخب ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان یک‌شنبه شب ۲۷ خرداد ماه در حالی برگزار شد که حضور مخاطبان ایرانی در تالار مجلل کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو از نکات جالب‌توجه این اجرای زنده بود.

در دومین شب از اجرای این مجموعه که بعد از دیدار گروه با محمد سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و سنایی سفیر کشورمان در روسیه صورت گرفت، مجموعه منتخب ارکسترهای دولتی که به دعوت کنسرواتوار چایکوفسکی در کشور روسیه به‌سر می‌برد ضمن اجرای قطعاتی از آثار آهنگسازان روسی چند قطعه از آثار آهنگسازان ایرانی ازجمله حشمت سنجری، حسین دهلوی، احمد پژمان و شهرداد روحانی به اجرای چهار قطعه با کلام و بی‌کلام ایرانی دیگر با مضمون ملی میهنی به آهنگسازی شهرداد روحانی، فریدون شهبازیان و بابک زرین پرداختند. سالار عقیلی نیز همچون نخستین اجرای این گروه در سن‌پترزبورگ به‌عنوان خواننده قطعات باکلام حضور داشت. شهرداد روحانی در بخش‌های این کنسرت ضمن ارائه توضیحاتی از روند انعقاد تفاهمنامه بنیاد فرهنگی هنری رودکی با کنسرواتوار چایکوفسکی برای اجرای چند برنامه موسیقایی در ایران و روسیه از روند تولید چهار قطعه بی‌کلام و با کلام مجموعه ارکسترها به مناسبت همزمانی حضور این گروه در روسیه با جام جهانی فوتبال سخن گفت و پس از آن از حضور تماشاگران ایرانی و غیرایرانی حاضر در سالن و میزبان روسی برای مهمان‌نوازی‌شان قدردانی کرد.

دومین کنسرت مجموعه منتخب ارکسترها در تالار مجلل کنسرواتوار چایکوفسکی در حالی برگزار شد که ظهر روز برگزاری کنسرت علی‌اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در ضیافت ناهار سفیر کشورمان در روسیه به وزیر ورزش پیشنهاد داده بود در صورت امکان شرایطی فراهم شود تا تعدادی از اعضای تیم ملی فوتبال کشورمان از این کنسرت دیدن کنند که به دلیل برگزاری جلسه اعضای تیم ملی فوتبال این امکان میسر نشد. البته هنوز این احتمال وجود دارد که در سومین کنسرت پیش رو در شهر کازان روسیه شرایطی فراهم شود تا در صورت اجازه کادر فنی تعدادی از بازیکنان از کنسرت دیدن کنند. کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو یکی از مراکز مهم تحصیلات عالی حوزه موسیقی در کشور روسیه است که در سال ۱۸۶۶ تاسیس شده و گفته می‌شود پس از کنسرواتوار سن‌پترزبورگ قدیمی‌ترین کنسرواتوار روسیه است. البته نام اصلی این کنسرواتوار در ابتدا «کنسرواتوار سلطنتی مسکو» بود که از سال ۱۹۴۰ به نام پیتور ایلیچ چایکوفسکی تغییر نام داد.

 

ارسال نظر