مسجد 600 ساله «سردوپل» یزد چشم انتظار اعتبار

۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۸۴۸
مسجد 600 ساله «سردوپل» یزد چشم انتظار اعتبار

مجموعه تاریخی «سردوپل» که شامل مسجد، آب انبار، حسینیه و بازارچه است در حد فاصل دو محله تاریخی و قدیمی حاج یوسف و سیدگل سرخ یزد قرار دارد.

بنای این مجموعه قدیمی به ویژه مسجد آن هم‌اکنون بعد از گذشت 600 سال درحال تخریب بوده و نیاز جدی به بازپیرایی و مرمت دارد. مسجد سردوپل که به گوشواره مسجد جامع شهرت دارد حدود 200سال قبل از مسجد جامع کبیر ساخته شده که بنا به گفته قدیمی‌ها مسجد جامع کبیر یزد از مسجد سردوپل الگو‌برداری شده است.

این محل که با قدمت بیش از 600 سال به ثبت ملی رسیده در برخی کتب تاریخی با قدمتی حدود 900سال مشهور است و به گفته مشاهیر و بزرگان دینی این مسجد عنوان گوشواره مسجد جامع کبیر یزد را از آن خود کرده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی شهرستان یزد با اشاره به اعتبارات مالی سال آینده این سازمان در مورد بازپیرایی مسجد سردوپل گفت: همت بخش خصوصی در رسیدگی به اماکن تاریخی نقش مهمی در افزایش گستره فعالیت میراث فرهنگی کشور ایفا می‌کند. محمدرضا فلاحتی افزود: در اعتبارات سال مالی 96 بودجه‌یی به مسجد سردوپل اختصاص داده نشده و فقط استحکام‌بخشی این مکان در گذشته انجام شده است. این مسوول در مورد بازپیرایی مسجد سردوپل گفت: 45درصد اعتبارت تعلق گرفته به مساجد و حسینیه‌ها در سال جاری مالی به پایان رسیده که این مسجد را شامل نمی‌شود. فلاحتی در ادامه با بیان اینکه مرمت مسجد سردوپل در اولویت اجرایی سال آینده قرار گرفته، گفت: ترمیم بافت تمامی این مجموعه در اعتبارات سال آینده غیرعملی است.

 

ارسال نظر