جدال بس است!

۱۳۹۷/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۶۰۷
جدال بس است!

 

 تایمز

دیدار دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی روز گذشته تیتر یک برخی روزنامه‌های دنیا بود. هر یک از این رسانه‌ها از زاویه دید خود به تحلیل این مذاکره پرداخته و به یک نکته آن توجه داشته است. روزنامه تایمز در تیتر یک خود با عنوان «جدال بس است. ترامپ مسیر صلح را به کیم داد» این مذاکره را با نوعی پایان بازی‌های تهدیدآمیز این دو کشور علیه هم دانست و این نشست را به نوعی حرکت به سمت صلح قلمداد کرد. این روزنامه در گزارش اصلی خود درباره این دیدار نوشت: «رییس‌جمهور امریکا دستور داد که تمرینات نظامی علیه کره‌شمالی تعطیل شود که این تصمیم‌گیری شامل نیروهای مستقر در شبه‌جزیره کره هم می‌شود. ترامپ پس از نخستین دیدار با کیم جونگ اون از به تعویق افتادن بازی جنگ متقابل میان دو کشور خبر داد.»

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «این نشست در حالی است که رهبران دو کشور از آغاز عصر جدید همکاری‌ها سخن می‌گویند. آنها در پایان نشست سنگاپور به توافق چهارجانبه دست یافتند که طبق آن طرفین تعهد می‌کنند که به سمت خلع سلاح کامل هسته‌یی شبه‌‌جزیره کره حرکت کنند و در عین حال ایالات متحده متعهد می‌شود به کره‌شمالی ضمانت‌های امنیتی بدهد.»

آن طور که این روزنامه نوشته است، چهار نکته اصلی در سند همکاری رهبران امریکا و کره‌شمالی عبارتند از: تعهد دو کشور به برقراری مناسبات تازه، تلاش مشترک دو کشور برای برقراری صلح باثبات و ماندگار در شبه‌جزیره کره، تعهد کره‌شمالی به تلاش در راه غیراتمی شدن کامل این شبه‌‌جزیره و تعهد امریکا به اعطای ضمانت‌های امنیتی و تعهد دو کشور به یافتن و تبادل بقایای اجساد اسرا و زندانیان جنگ کره.

 دیلی تلگراف

روزنامه دیلی تلگراف به یکی از ابعاد کمتر مورد توجه دیدار ترامپ و اون پرداخته است، این روزنامه در یکی از گزارش‌های خود تحلیل کرده است که چرا «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی متن توافقنامه را با خودکار خودش امضا کرد نه با خودکاری که تیم امریکایی برای امضا به او داد. این روزنامه در گزارش خود نوشت: «با وجود همگرایی بی‌سابقه‌یی که میان امریکا و کره‌شمالی برقرار شده، اما مسوولان کره‌شمالی همچنان تدابیر امنیتی شدیدی را برای رهبر خود اجرا می‌کنند. اما با وجود این «اون» با ویژگی پارانویا یا بدگمانی شدید شناخته می‌شود و دوست ندارد، هیچ گونه اطلاعات بیولوژیکی از خود در سفرهای خارجی برجای بگذارد. حتی او توالت شخصی‌اش را در سفرهای خارجی با خود می‌برد تا هیچ گونه مدرکی که با بررسی و آزمایش آن بتوان به وضعیت سلامت او پی برد، از خود بر جای نگذارد و شاید به همین دلیل است که توافقنامه را با خودکار شخصی خودش امضا کرد.»

دیلی تلگراف در ادامه نوشت: «این جنون باعث شده که او هیچ نمونه‌یی از دی.‌ان.‌ای خود در سفرها باقی نگذارد و این ویژگی تنها مختص او نیست و پدرش، کیم جونگ ایل نیز همواره توالت شخصی‌اش را همراه خود می‌برده است.»

 

 

ارسال نظر