نشستی در بحران تجاری

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۰۰:۲۹:۰۶
کد خبر: ۱۲۳۴۳۶
نشستی در بحران تجاری

گروه گوناگون  امسال نشست گروه 7 با چالش‌های بسیاری همراه بود. طبق گزارش‌ها، این نشست در آستانه جنگ تجاری امریکا با کانادا و کشورهای اروپا صورت گرفت و در پایان نشست وزیران اقتصاد گروه 7 در کانادا 6 کشور عضو این گروه در بیانیه‌یی مشترک از سیاست‌های تجاری امریکا انتقاد کردند. آن طور که گفته شده، تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک به امریکا، نگرانی‌های بسیاری درباره وقوع جنگ تجاری ایجاد کرده است.

طبق بسیاری از گزارش‌ها درباره گروه 7 گفته شده که حدود نیمی از اقتصاد دنیا در دست این کشورها که عبارتند از: آلمان، امریکا، فرانسه، بریتانیا، ژاپن، ایتالیا و کاناداست. آن‌طور که گفته شده یکی از مهم‌ترین انتقادهای مطرح شده به گروه 7، حضور نداشتن کشورهای مهم و تازه قدرت‌یافته مانند چین، هند، برزیل، اسپانیا و ترکیه در عضویت این گروه است. هرچند که 7کشور عضو تقریبا 50درصد از تولید ناخالص دنیا را به خود اختصاص می‌دهند اما بسیاری بر این باورند که غیبت چین که از لحاظ GDP رتبه دوم جهان را دارد، یکی از نقاط ضعف این گروه به ‌شمار می‌رود. تازه‌ترین برآوردهای صندوق بین‌المللی پول در سال 2018 نشان می‌دهد که در میان کشورهای گروه 7، امریکا بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی را دارد. بر اساس آمار منتشر شده، سرانه تولید ناخالص داخلی برحسب برابری قدرت خرید (PPP) در امریکا در سال 2018، حدود 62هزار دلار اعلام شد. این در حالی است که در سال گذشته میلادی پیش‌بینی شده بود که امریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال 2018 و 2019 به روند معمول رشد اقتصادی خود پس از بحران 2009 بازگشته و رشدی بین 2 تا 2.5درصد را تجربه خواهد کرد. همچنین بسیاری از آمارهای صندوق بین‌المللی پول نیز نشان می‌دهد که امریکا علاوه بر آنکه رتبه نخست (PPP) را در میان کشورهای گروه 7 به خود اختصاص داده، بر سکوی نخست GDP در جهان نیز ایستاده است. در میان کشورهای گروه 7، پس از امریکا بیشترین سرانه تولید ناخالص داخلی برحسب برابری قدرت خرید به آلمان و کانادا اختصاص دارد. آن طور که گفته شده، (PPP) آلمان در سال 2018 حدود 51.600 هزار دلار اعلام شده که این رقم در کانادا به 49.300 هزار دلار ‌رسیده است. بر این اساس آلمان و کانادا به ‌ترتیب دومین و سومین قدرت اقتصادی در میان کشورهای گروه 7 به‌شمار می‌روند. گزارش‌ها در حالی از قدرت اقتصادی کانادا خبر می‌دهند که همان‌طور که گفته شد، امریکا تعرفه ‌وارداتی آلومینیوم و فولاد کانادا را افزایش داده و این موضوع در نشست گروه 7، اعتراض‌ها و واکنش‌های بسیاری به‌ همراه داشت. همچنین با اعتراض شدید نخست‌وزیر کانادا به اعمال تعرفه‌های ترامپ، آن طور که گفته شد دونالد ترامپ که پس از نشست گروه 7 از کانادا عازم سنگاپور بود، با انتشار توییتی اعلام کرد که از بیانیه پایانی اجلاس گروه ۷ حمایت نمی‌‎کند و امریکا آن را امضا نخواهد کرد. او گفته که این تصمیمات را پس از اظهارات «ناصادقانه» جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا که میزبان این اجلاس هم بود، گرفته است.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرانه تولید ناخالص داخلی برحسب برابری قدرت خرید در بریتانیا، حدود 45.300 هزار دلار اعلام شده و این کشور در جایگاه چهارم قدرت اقتصادی گروه 7 قرار دارد. این در حالی است که پس از برگزیت، بریتانیا جایگاه خود را در فهرست 5 اقتصاد بزرگ جهان از دست داده است. پس از این کشور، فرانسه و ژاپن به ‌ترتیب با سرانه GDP برحسب برابری قدرت خرید حدود 44 تا 45.200 هزار دلار در سال 2018 به عنوان دیگر اقتصادهای قدرتمند گروه 7 شناخته‌ می‌شوند. ایتالیا در میان کشورهای گروه 7، آخرین رتبه را در قدرت اقتصادی به خود اختصاص داده است. آن طور که گفته شده، سرانه GDP ایتالیا بر حسب برابری قدرت خرید در سال 2018، حدود 39.100هزار دلار اعلام شده است. آن طور که گفته شده بانک مرکزی ایتالیا در تازه‌ترین بولتن خود از رشد اقتصادی این کشور خبر داده اما با نرخی کمتر از سه ماهه پایانی سال 2017. بر این اساس سومین قدرت اقتصادی منطقه یورو با کاهش رشد اقتصادی در سال 2018 روبه‌رو شده است.

 

ارسال نظر