نرم‌افزارهای ربوده شده

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۷۷
نرم‌افزارهای ربوده شده

گروه گوناگون   

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، نیمی از کاربران جهان به صورت غیرقانونی از نرم‌افزارها استفاده می‌کنند. آن‌طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد، کاربران کامپیوتر در جهان تمایل بسیاری برای استفاده غیرقانونی از نرم‌افزار‌ها دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که سرقت‌های نرم‌افزاری به روشی رایج در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده و کاربران به راحتی از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته و سرقت‌شده، چندین‌بار بیشتر از سایر کاربران در کشورهای توسعه‌یافته استفاده می‌کنند. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، چین یکی از پیشتازان به‌کارگیری نرم‌افزارهای بدون مجوز و به اصطلاح قفل شکسته در جهان به‌شمار می‌رود. طبق آمار منتشر شده، در سال 2015، حدود 70درصد از کاربران کامپیوتر در چین از نرم‌افزارهای غیرقانونی استفاده می‌کردند.

 بر این اساس دولت چین، ادارات این کشور را به استفاده از نرم‌افزارهای مجوزدار ترغیب کرد. آن‌طور که گفته شده، مقامات چینی بازرسی‌های گسترده در ادارات دولتی برای مقابله با این پدیده غیرقانونی را آغاز کردند. طبق گزارش‌های منتشر شده، این بازرسی‌ها از عالی‌ترین نهادها تا مراکز خدمات شهری و روستایی را شامل می‌شد. به نظر می‌رسد نظارت دولت چین برای مقابله با نرم‌افزارهای غیرقانونی تاثیرگذار بود؛ چراکه در سال 2017 شمار کاربرانی که از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند کاهش یافته و به 66درصد رسید اما همچنان این کشور در صدر فهرست استفاده از نرم‌افزارهای غیرمجاز قرار دارد. در کنار چین، روسیه و هند نیز از جمله کشورهایی به‌شمار می‌روند که بیشترین استفاده را از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته و غیرقانونی دارند. طبق آمار منتشر شده، در سال 2015 حدود 64درصد از کاربران روس نرم‌افزارهای موردنیاز خود را به‌صورت غیرقانونی دانلود و نصب می‌کردند. روسیه در سال 2017 نیز همچنان با 62درصد کاربرانی که از نرم‌افزار غیرمجاز استفاده می‌کنند در رتبه دوم جهان قرار دارد. آن‌طور که گفته شده، کاربران روس و چینی به‌دلیل استفاده گسترده از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته بیشترین تاثیر را از شیوع ویروس‌ها و بدافزارها می‌پذیرند. طبق گزارش‌های منتشر شده، حدود 61 درصد از کاربران یونانی نیز در سال 2017 از نرم‌افزارهای غیرمجاز استفاده می‌کردند. در بسیاری از گزارش‌ها، هند یکی از کشورهای پیشرو در زمینه فناوری اطلاعات و تکنولوژی به‌شمار می‌رود. بر این اساس، دور از ذهن نیست که این کشور مهارت بسیاری نیز در شکستن قفل نرم‌افزارها و استفاده غیرقانونی از آنها داشته باشد.

آن‌طور که گفته شده در سال 2017 حدود 56درصد از کاربران هندی از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته بر سیستم خود استفاده می‌کردند که این آمار در سال 2015 حدود 58درصد اعلام شده بود. طبق آمار منتشر شده، ایتالیا در میان کشورهای اروپایی بالاترین میزان استفاده از نرم‌افزارهای غیرقانونی را به خود اختصاص داده است. در این کشور در سال 2017 حدود 43درصد از کاربران از نرم‌افزار‌های قفل‌شکسته استفاده می‌کردند. اسپانیا نیز در میان فهرست کشورهایی قرار دارد که از نرم‌افزارهای قفل شکسته استفاده می‌کنند. آن‌طور که تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد، در اسپانیا در سال 2015، حدود 44درصد از کاربران نرم‌افزارهای موردنیاز خود را به‌صورت غیرقانونی دانلود می‌کردند که این آمار در سال 2017 به 42درصد رسید. فرانسه، بریتانیا، آلمان و امریکا نیز در این فهرست قرار دارند. آن‌طور که گفته شده حدود 15 تا 30درصد از کاربران در این کشورها از نرم‌افزارهای قفل‌شکسته استفاده می‌کنند. این در حالی است که در کشوری مانند آلمان، قواعد سختگیرانه‌یی برای کنترل استفاده از نرم‌افزارهای غیرقانونی اعمال می‌شود. آن‌طور که گفته شده، کاربرانی که از این نرم‌افزارهای بدون مجوز و قفل‌شکسته استفاده می‌کنند معمولا امکان دریافت بسته‌های به‌روزرسانی آنها را نداشته و همچنین نمی‌توانند از خدمات حمایتی و پشتیبانی شرکت‌های تولیدکننده هم بهره‌مند شوند. بر این اساس، کارشناسان و تحلیلگران امیدوارند که با افزایش سطح آگاهی کاربران در سراسر دنیا، تمایل به استفاده از نرم‌افزارهای بدون مجوز و کپی شده کاهش معناداری پیدا کند. هر چند طبق آمار منتشر شده، از سال 2015 تاکنون درصد کاربرانی که از نرم‌افزارهای قفل شکسته استفاده می‌کنند، کاهش یافته است.

 

ارسال نظر