خالد نبی در آتش سیگار می‌سوزد یا بی‌توجهی؟

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۳:۱۵:۱۱
کد خبر: ۱۲۳۱۹۶
خالد نبی در آتش سیگار می‌سوزد یا بی‌توجهی؟

«خالد نبی» در استان گلستان بار دیگر آتش گرفت و این‌بار فضای مجازی منعکس‌کننده این خبر و وضعیت نابسامان محوطه‌یی تاریخی بود که به قبرستان خاص مشهور است.

فعالان میراث فرهنگی و گردشگرانی که برای دیدن قبرستان در یکی، دو روز گذشته به این منطقه رفته‌اند، فیلم‌هایی را در صفحه‌های شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده‌اند که دود از قبرستان به هوا بلند می‌شود و از سوی دیگر از گرفتن هزینه‌های زیاد برای ورود به این محوطه تاریخی گله دارند و نسبت به آنچه باید به عنوان تامین نخستین تسهیلات برای ورود یک گردشگر به محوطه تهیه شود، معترض‌ هستند.

اواخر شهریور سال گذشته آخرین باری بود که خبری از آتش‌سوزی در این قبرستان منتشر شد و عامل آن را چند جوان موتورسوار در قبرستان اعلام کردند که باعث آتش‌سوزی در بخشی از علف‌های قبرستان خالد نبی در استان گلستان شده بودند. قبرستانی در «منطقه نمونه گردشگری گچ‌سو» قرار دارد و به دلیل نوع خاص طراحی سنگ‌قبرهایش در طول سال‌های گذشته مورد توجه بیشتری بوده است.

هر چند وضعیت قبرستان تاریخی در آن زمان این طور توصیف شده بود که سنگ‌ قبرهای شکسته پراکنده‌یی در طول سال‌ها در بین علفزار قبرستان به حال خود رها شده‌اند، یا ترک‌هایی که روی سنگ قبرهای خاص این محوطه را پوشانده و حتی معدود حفاری‌های غیرمجاز در این محوطه که حدود یک سال از ثبت ملی آن می‌گذرد، به وضوح بی‌توجهی‌های متولیان این منطقه نمونه گردشگری را نشان می‌داد، اما با آتش‌سوزی تابستان سال گذشته، قول و قرارهایی از سوی مسوولان میراث فرهنگی استان گلستان و حتی دهیاری گچ‌سو و نماینده اوقاف در آن منطقه نمونه گردشگری به واسطه قرار گرفتن مقبره امامزاده‌یی در آن منطقه مطرح شد. در همان زمان اعلام شد: «تفاهمنامه در حال انعقاد با میراث فرهنگی و دهیاری روستای هدف گردشگری خالد نبی با هدف تامین نگهبان به صورت شبانه‌روزی و حفظ محوطه در حال انجام است تا سنگ‌های شکسته شده و افتاده ترمیم شوند و نظم‌دهی خاصی در چینش سنگ‌ها در داخل محوطه بر اساس الگوی علمی و تاریخی انجام شود، همچنین فنس‌کشی انجام شده و یک‌سری از ساماندهی‌ها در محوطه صورت گیرند.» البته بعد از گذشت چیزی حدود ۹ ماه از آن صحبت‌ها بر اساس چیزی که گردشگران این محوطه تاریخی به ایسنا می‌گویند، بخشی از تعهدات انجام شده، اما اصل کار یعنی توجه به محوطه هنوز در اولویت کاری قرار نگرفته است. بهزاد امین‌فرد که روز چهارشنبه، شانزدهم خرداد از این محوطه تاریخی دیدن کرده است، در مورد وضعیت این محوطه به ایسنا می‌گوید: در بخش شرقی قبرستان که در محدوده داخل فنس قرار گرفته، نشانه‌های یک آتش‌سوزی جدید وجود دارد، انگار پوشش گیاهی محوطه به تازگی سوخته‌اند، با توجه به خشکی این نوع پوشش حتی اگر یک نخ سیگار روشن هم داخل محوطه افتاده باشد با وزش شدید باد آتش‌سوزی به سرعت در داخل محوطه گسترش پیدا می‌کند. او با بیان اینکه دور بخش زیاد قبرستان فنس کشیده شده، ادامه می‌دهد: اما برخی قبرها بیرون فنس افتاده‌اند، نگهبان نیز به عنوان بلیت‌فروش داخل کانکس نشسته و نگهبانی نمی‌دهد.

 

ارسال نظر