مهاجرهراسی در اتحادیه اروپا

۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۰۷۷
مهاجرهراسی در اتحادیه اروپا

گروه گوناگون   

در سال‌های اخیر به‌‌ویژه پس از افزایش ناآرامی و درگیری‌های داخلی در خاورمیانه، مهاجرت به کشورهای اتحادیه اروپا رشد قابل‌ توجهی یافت. هرچند که به گفته تحلیلگران در برخی شرایط ورود مهاجران تاثیرات مثبتی در اقتصاد کشورهای مقصد ایجاد می‌کند، اما به‌طور کلی با توجه به افزایش پناهجویان، بحران‌های ایجاد شده بسیاری از شهروندان اتحادیه اروپا را نگران کرده است. از طرفی علاوه بر بحران‌های اقتصادی که توسط ورود مهاجران به کشورهای مقصد ایجاد می‌شود، بسیاری از مقامات اتحادیه اروپا بر این باورند که ورود پناهجویان، به ‌خصوص آن‌ تعداد که به صورت غیرقانونی به کشورهای اروپایی وارد می‌شوند، منجر به افزایش ناامنی و ایجاد تروریسم در این کشورها خواهند شد؛ این نگرانی پس از حملات تروریستی متعدد توسط مهاجران به کشورهای اتحادیه اروپا ایجاد شد. این نگرانی‌ها در حالی مطرح شده که طبق تازه‌ترین نظرسنجی صورت‌ گرفته، حدود 39درصد از اروپایی‌ها مهم‌ترین چالش پیش‌روی کشورشان را مهاجرت و افزایش ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا می‌دانند. آن طور که گفته شده، پس از حملات تروریستی در پاریس، کشورهای اتحادیه اروپا، اقدامات امنیتی در مرزهای خود را افزایش دادند.

طبق این نظرسنجی در سال‌های اخیر مساله مهاجرت مهم‌ترین نگرانی اروپاییان به ‌شمار می‌رود. این در حالی است که نگرانی از تروریسم نیز رو به افزایش بوده و پس از مهاجرت، بزرگ‌ترین چالش پیش روی شهروندان اتحادیه اروپا معرفی شده است. براساس نتایج نظرسنجی صورت‌ گرفته در حال حاضر حدود 35درصد از اروپاییان، تروریسم را مهم‌ترین چالش کشورهای خود می‌شناسند. آن طور که گفته شده در این میان بالاترین آمار نگرانی از تروریسم در میان شهروندان لهستان بوده است.

پس از مساله مهاجرت و تروریسم، شرایط اقتصادی بزرگ‌ترین چالش اروپاییان معرفی شده است. هرچند که سال‌ها از بحران مالی اروپا گذشته اما همچنان در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو اتحادیه تاثیرگذار است. براین اساس بسیاری از مقامات جهانی در تلاش‌ هستند تا راهکارهایی برای کنترل و مقابله با بحران اقتصادی اتخاذ کنند؛ چرا که گفته می‌شود بحران مالی در کشورهای حوزه یورو، در بازارهای مالی و سرمایه‌یی خارج از قاره اروپا نیز تاثیرگذار است. آن طور که نتایج این نظرسنجی نشان داده، حدود 21درصد از اروپایی‌ها نگران شرایط اقتصادی کشورشان هستند. طبق گزارش‌ها اگرچه اتحادیه اروپا با هدف افزایش همکاری‌ها و اتحاد میان کشورهای اروپایی شکل گرفت، اما در حال حاضر بحران مالی و وضعیت وخیم برخی کشورهای عضو، اهداف اصلی تشکیل این اتحادیه را مورد تهدید قرار داده است. به نظر می‌رسد که برگزیت نیز نگرانی‌های بیشتری برای شهروندان اتحادیه اروپا ایجاد کرده است. آن طور که گفته شده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تغییرات گسترده‌یی در مشاغل و سرمایه‌گذاری‌ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد. از طرفی بسیاری از اقتصاددانان بحران کنونی منطقه یورو را ناشی از مشکلات مالی یونان، پرتغال، ایرلند و اسپانیا قلمداد می‌کنند، اما عده‌یی دیگر ریشه بحران یورو را عمیق‌تر و زاییده تناقضات ساختاری این نظام پولی می‌دانند. در ماه‌های پایانی سال میلادی گذشته در بسیاری از گزارش‌ها خبر افزایش همکاری‌های دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتشر شد. طبق این گزارش‌ها، ضعف و کاستی‌های اتحادیه اروپا در زمینه مسائل دفاعی چالش مهمی برای کشورهای این اتحادیه به ‌شمار می‌آید. سطح همکاری‌های دفاعی کشورهای عضو بسیار کم بوده و مشکلات مالی و فنی نیز بر عملکرد مشترک دفاعی این اتحادیه تاثیرگذار است. طبق نتایج نظرسنجی منتشر شده، علاوه بر مقام‌های اتحادیه اروپا حدود 19درصد از شهروندان کشورهای اروپایی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند را نگران سطح دفاعی و امور خارجه کشورشان کرده است.

هر چند که در بسیاری از گزارش‌ها، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به عنوان بهترین الگوهای بهداشت و درمان عمومی در جهان شناخته می‌شوند، اما همچنان درصد قابل‌ توجهی از شهروندان این کشورها، نگرانی‌های بسیاری برای بهداشت و درمان عمومی در کشورهای خود دارند. طبق تازه‌ترین نتایج نظرسنجی اعلام شده حدود 12درصد از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسائل مرتبط با بهداشت و درمان کشورشان را مهم‌ترین نگرانی معرفی می‌کنند.

 

 

ارسال نظر