هراس کره‌شمالی از بدعهدی امریکا

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۰۰:۰۴:۵۷
کد خبر: ۱۲۲۰۰۲
هراس کره‌شمالی
از بدعهدی امریکا

 نیویورک تایمز:

این روزها، کره‌شمالی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار دارد. آن‌طور که در روزهای گذشته منتشر شده بود، کره‌شمالی با فرمان تخریب سایت هسته‌یی خود و قرار مذاکره با کره‌جنوبی و امریکا، گامی بزرگ در جهت پیشبرد مذاکرات برداشته بود. طبق گزارش نیویورک‌تایمز، پیونگ‌یانگ گفته که در واکنش به مانور نظامی امریکا و کره‌جنوبی، مذاکرات با سئول را به حال تعلیق درآورده است. این مانور نظامی هر ساله با همکاری کره‌جنوبی و امریکا برگزار می‌شود. وزارت دفاع کره‌جنوبی پیش‌تر گفته بود این فقط یک تمرین نظامی است و هیچ ارتباطی به مذاکرات میان کره‌شمالی و جنوبی ندارد. همچنین گفته شده که معاون اول وزیر امور خارجه کره‌شمالی، بیان کرده که اگر قرار است ملاقات و توافقات صورت گرفته میان امریکا و کره‌شمالی کاملا یک‌طرفه و مبتنی بر فشار بر کره‌شمالی برای از بین بردن تاسیسات و تسلیحات اتمی باشد، کشورش هیچ علاقه‌یی به ادامه این مذاکرات با امریکا ندارد.

 ال پایس:

این روزنامه در صفحه اول خود، گزارشی از انتخابات دولت محلی کاتالونیا منتشر کرد. پارلمان کاتالونیا «کیم تورا» را به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این منطقه (رییس دولت محلی) انتخاب کرد. طبق این گزارش، دولت محلی کاتالونیا حدود پنج ماه پس از انتخاباتی که در این منطقه خودمختار صورت گرفته بود،

کیم تورا را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرده است. کیم تورا که جدایی‌طلب و بدون وابستگی به حزبی سیاسی محسوب می‌شود، در دومین مرحله انتخابات در پارلمان کاتالونیا در بارسلون توانست اکثریت آرای لازم را کسب کند. به گزارش ال‌پایس، کارلس پوجدمون رییس برکنارشده دولت محلی کاتالونیا، پس از همه‌پرسی استقلال در اکتبر ۲۰۱۷ که ممنوع اعلام شده بود، روز دهم مه، از شرکت در انتخابات چشم پوشید و راه را برای نامزدی کیم تورا در انتخابات هموار کرد.

 وال‌استریت ژورنال:

در صفحه اول این روزنامه، گزارشی از سرنوشت نفتا در میان جنگ تجاری منتشر شد. طبق این گزارش، ایجاد جنگ تجاری با رقبا و شرکای اقتصادی امریکا را به عنوان روش اصلی رونق دادن به اقتصاد امریکا درنظر گرفته است. بر این اساس، به گفته تحلیلگران، کسری تجاری 55.6 میلیارد دلاری با مکزیک را می‌توان دلیل تهدید به خروج از نفتا دانست. این درحالی است که اگرچه برخی نیز معتقد هستند مقاومت دولت مکزیک در تامین هزینه دیوار مرزی بزرگ میان دو کشور که ترامپ خواستار آن بوده عامل اصلی جبهه‌گیری رییس‌جمهوری امریکا با نفتاست. آن‌طور که گفته شده، نفتا از سال 1994 اجرایی شده و اکنون با چالش مهمی به اسم ترامپ روبه‌رو شده است که اگرچه تنها چند ماه بیشتر از یک سال از عمر زمامداری آن می‌گذرد اما اهتمام ویژه‌یی به خارج کردن امریکا از توافقات بین‌المللی از خود نشان داده است.

 

ارسال نظر