انهدام سایت اتمی کره‌شمالی

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۷۴

 نیویورک تایمز:

دیروز بسیاری از نشریات به نقل از منابع محلی کره‌شمالی اعلام کردند که این کشور قصد دارد، سایت تحقیقات هسته‌یی خود را تعطیل کند. طبق گزارشی که نیویورک تایمز در صفحه اول خود منتشر کرد، کره‌شمالی اعلام کرده که سایت آزمایش هسته‌یی خود را در مراسمی بین تاریخ‌های 23 تا 25 ماه مه تعطیل می‌کند. این در حالی است که قرار است روز 22 خرداد، رییس‌جمهور امریکا در سنگاپور با رهبر کره‌شمالی دیدار کند. پیش‌بینی می‌شود خلع سلاح هسته‌یی کره‌شمالی یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوی ترامپ و کیم باشد. طبق این گزارش، کره‌شمالی از کارشناسان امنیتی و رسانه‌های بین‌المللی دعوت کرده که در مراسمی سه روزه شاهد تخریب محل آزمایش‌های هسته‌یی این کشور باشند. این مراسم کمتر از دو هفته دیگر در ۲۳ ماه مه

(دوم خرداد) آغاز می‌شود. کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی پیش‌تر برنامه‌های خود را برای از میان برداشتن و تعطیلی سایت آزمایش اتمی در جریان نشستش با مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌‌جنوبی در ماه گذشته میلادی اعلام کرده و گفته بود که تا پایان مه این کار را انجام خواهد داد. تحلیلگران می‌گویند بسته شدن این سایت بسیار مهم است اما اقدام نهایی برای خلع سلاح اتمی کامل کره‌شمالی محسوب نمی‌شود. دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در توییتی از کره‌شمالی بابت این اقدام قدردانی کرد و آن را اقدامی خیرخواهانه و هوشمندانه دانست.

 ال‌پایس:

به نظر می‌رسد داستان‌ جدایی‌طلبی کاتالونیا، پایان‌ناپذیر است. دیروز در صفحه اول این روزنامه اسپانیایی، گزارشی از شکست جدایی‌طلبان در انتخاب یک رهبر جدید منتشر کرد. به گزارش ال‌پایس، ۱۰ روز مانده به ضرب‌الاجل مقرر برای تشکیل دولت یا برگزاری انتخابات جدید، احزاب جدایی‌طلب منطقه کاتالونیا در اسپانیا روز شنبه برای چهارمین‌بار در انتخاب یک رهبر منطقه‌یی شکست خوردند. «کوئیم تورا» متحد نزدیک «کارلوس پوجدمون» رهبر پیشین کاتالونیا برای کسب مقام رهبری به ۶۸ رای نیاز داشت، اما تنها ۶۶ رای به‌دست آورد. با این حال، احتمال انتخاب تورا در دومین دور از انتخابات -که روز دوشنبه برگزار می‌شود- همچنان بالاست. این درحالی است که در انتخابات روز دوشنبه صرفا کسب یک اکثریت ساده در این پارلمان منطقه‌یی با ۱۳۵ کرسی موردنیاز است، به شرط آنکه حزب چپ‌گرای «نامزدی وحدت عمومی» قانع شود که به نامزدی تورا رای مخالف ندهد. تورا، ‌۵۵ ساله و پدر سه فرزند، از طرفداران جدایی کاتالونیا و همراهان پوجدمون است. رییس پیشین منطقه کاتالونیا، پیش از آنکه درگیر نبرد با دولت مرکزی اسپانیا برای استقلال کاتالونیا شود، وظیفه اداره این منطقه را به او واگذار کرد. آن‌طور که گفته شده، او در دور دوم رای‌گیری که احتمالا روز دوشنبه صورت می‌گیرد شانس دیگری خواهد داشت. در این رای‌گیری دوم او تنها به اکثریت پارلمان نیاز دارد، گرچه به دست آوردن آن هم چندان قطعی نیست.

 

ارسال نظر