باتلاق انزوای ترامپ

۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۶۷
باتلاق انزوای ترامپ

گروه گوناگون   

دونالد ترامپ پس از لغو بسیاری از طرح‌ و قراردادها، بار دیگر با خروج از برجام به متحدان خود ثابت کرد که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند نیست. آن طور که در گزارش‌ها گفته شده از آغاز فعالیت دونالد ترامپ در کاخ سفید، او تصمیمات غیرمنتظره‌یی گرفته که واکنش بسیاری از کشورهای متخد و غیرمتحد خود را برانگیخته است. خروج از قرارداد تجاری ترانس‌پاسیفیک، لغو طرح بهداشت و درمان اوباماکر و داکا، لغو قراردادهای دولت پیشین امریکا با کوبا و... ازجمله اقداماتی بود که با وجود مخالفت‌های شدید بین‌المللی در دولت ترامپ انجام شد. به گفته بسیاری از تحلیلگران، ترامپ با اقدام‌های نامتعارف خود نه‌ تنها دموکراسی و تعهدات کشور خود را زیرسوال می‌برد بلکه از اعتبار امریکا در چشم جهان می‌کاهد. همچنین در راستای فرمان خروج امریکا از برجام بسیاری مقام‌های اروپایی در کنار تحلیلگران امریکایی تاکید دارند، ناکارآمد‌سازی توافق هسته‌یی از سوی دونالد ترامپ ضربه محکمی به اعتبار بین‌المللی ایالات متحده است که واشنگتن را کشوری غیرقابل اعتماد نشان می‌دهد؛ چراکه بسیاری از کشورهای متحد امریکا براین باورند که برجام یکی از معدود توافق‌های مهم و کارآمد است.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، بسیاری از کشورهای متحد امریکا ازجمله بریتانیا، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن ترامپ جهت حفظ برجام تلاش‌های بسیاری صورت داده بودند و در نهایت با تمام مخالفت‌های جهانی، ترامپ از این توافق خارج شد. بر این اساس ترامپ علاوه بر کاهش اعتبار امریکا مقبولیت خود را برای پذیرش رهبری امریکا از دست داده است. آن طور که گفته شده از سال 2016 تا 2017 شمار زیادی از شهروندان امریکایی، اعتماد خود را به ترامپ از دست داده و بر این باورند که او کشور را به نابودی خواهد کشاند. طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، نکته قابل ‌توجه نارضایتی از اقدامات دونالد‌ ترامپ در میان جمهوری‌خواهان و سفیدپوستانی است که در سال 2016 از طرفداران او به‌ شمار می‌رفتند. آن طور که گفته شده درحال حاضر یک‌چهارم از جمهوری‌خواهان نیز از عملکرد ترامپ ناراضی هستند. از طرفی در بسیاری در نظر مقامات کشورهای متحد امریکا، باراک اوباما مشروعیت بیشتری برای ریاست‌جمهوری امریکا داشته است. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده 63.5 درصد از کشورهای متحد امریکا برای رهبری امریکا به باراک اوباما اعتماد بیشتری داشته و براین باورند که عملکرد او در دوره فعالیتش بسیار کارآمدتر از دولت فعلی امریکاست. آن طور که گفته شده در میان کشورهای متحد امریکا در جهان تنها حدود 36.8درصد فعالیت‌های ترامپ را تایید می‌کنند. نارضایتی از دونالد ترامپ حتی در میان کشورهای غیرمتحد نیز دیده می‌شود. آن طور که گفته شده در میان کشورهایی که متحد امریکا نیستند نیز اوباما مقبولیت بیشتری دارد. براساس آمار منتشر شده حدود 53.9 درصد از آنها براین باورند که رهبری اوباما بر امریکا کارآمد و مناسب‌تر بوده است. در این میان تنها حدود 48.1درصد دونالد ترامپ را رهبر قابل‌تری برای امریکا می‌شناسند.

بسیاری از تحلیلگران امریکایی، خروج از برجام را موجب انزوای امریکا و کاهش قدرت جهانی کاخ سفید می‌دانند. از طرفی بسیاری از رهبران اروپایی نیز خواهان ادامه توافق هسته‌یی با ایران هستند که این موضوع باعث شکاف در میان قدرت‌های جهانی شده و اعتبار امریکا را زیرسوال خواهد برد. بسیاری نیز می‌گویند از آنجا که این قرارداد یکی از مهم‌ترین توافق‌های موفقیت‌آمیز سیاست خارجه در دولت باراک اوباما بوده، ترامپ بدون در نظر گرفتن مشکلات خروج، فرمان لغو توافق هسته‌یی با ایران را امضا کرده است. سایر قراردادهایی که تا پیش از این از سوی ترامپ لغو شده نیز از طرح‌های مهم دولت اوباما بود.

 

ارسال نظر