تصمیم تاریخی ترامپ در میان اتهام‌هایش

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۲۱
تصمیم تاریخی ترامپ
در میان اتهام‌هایش

 تایمز:

دیروز، تصمیم تاریخی ترامپ در خروج از توفق هسته‌یی با ایران، در صدر اخبار جهان قرار گرفت. صفحه اول تمام روزنامه‌ها، خبر از امضای فرمان اجرایی خروج امریکا از برجام را منتشر کردند. آنطور که در گزارش صفحه اول تایمز گفته شده، رییس‌جمهور امریکا بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این موضوع که امریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد. آنطور که گفته شده، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، واکنش بسیار تندی نسبت به دیدار محمدجواد ظریف و جان کری، نشان داد. این دیدار پیش از اعلام خروج امریکا از برجام صورت گرفت. طبق گزارش‌های منتشر شده، ترامپ در توییتر خود خطاب به جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا اعلام کرده که در این مورد دخالت نکند و از مذاکرات کنار رود.

 نیویورک تایمز:

نیویورک تایمز نیز، با انتشار خبر خروج امریکا از برجام، اعلام کرد که این تصمیم دونالد ترامپ، می‌تواند کره شمالی را با تردید روبه‌رو کند. پیش از این در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده بود که کره شمالی سال‌هاست اعتمادی به تعهدات امریکا در توافقات مختلف نداشته و خود را برای این موضوع آماده کرده است. خروج یک‌جانبه امریکا از توافق هسته‌یی و لغو تعهدات این کشور، اکنون بار دیگر بر نگرانی‌های کره‌شمالی می‌افزاید. زمانی که ترامپ شب گذشته اعلام کرد در توافق هسته‌یی باقی نمی‌ماند، پیامی را برای کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره شمالی ارسال کرد.

به گفته ترامپ: اقدام امروز حاوی پیام مهمی بود. تهدیدات امریکا دیگر تو خالی نیست. وقتی قولی می‌دهم، به آن عمل می‌کنم. گفته می‌شود که همان موضوعاتی که باعث شد ترامپ از توافق با ایران خارج شود در مذاکره با کره شمالی نیز محل مناقشه خواهد بود و تا اندازه‌یی می‌توان گفت که این موانع بیشتر از توافق با ایران هستند.

 واشنگتن‌پست:

در میان عهدشکنی‌های ترامپ در مورد توفق هسته‌یی با ایران و واکنش جهانیان نسبت به اقدام رییس‌جمهوری امریکا، پرونده‌های اخلاقی ترامپ وارد مرحله جدیدتری شده است. طبق گزارشی که واشنگتن پست در صفحه اول خود نوشته، وکیل بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی که پیش‌تر با ترامپ رابطه نامشروع داشته است در گزارشی اعلام کرد وکیل ترامپ پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ مبلغ ۵۰۰ هزار دلار از روس‌ها دریافت کرده است. طبق گزارش‌ها، وکیل این بازیگر، اعلام کرد این مبلغ ممکن است برای پرداخت حق‌السکوت از سوی کوهن به دنیلز استفاده شده باشد، تا درباره روابط خارج از چارچوب خود با ترامپ سکوت کند. این اتفاقات زمانی صورت گرفته است که سوالات مهمی درباره مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 امریکا مطرح شده است.

 

ارسال نظر