در شب افتتاحیه کن ۲۰۱۸ چه گذشت

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۱۸
در شب افتتاحیه کن ۲۰۱۸ چه گذشت

هفتادویکمین جشنواره فیلم کن دیشب فرش قرمز خود را زیر پای چهره‌های سینمای جهان پهن کرد و هنرمندان زیادی با حضور کیت بلانشت و مارتین اسکورسیزی به تماشای «همه می‌دانند» اصغر فرهادی نشستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از نمایش فیلم «همه می‌دانند» اصغر فرهادی به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم کن، کیت بلانشت و مارتین اسکورسیزی فرش قرمز این دوره را افتتاح کردند و سپس میهمانان دیگر با عبور از فرش قرمز راهی کاخ جشنواره شدند.

هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن با درخشش همیشگی خود در نخستین سال پسا هاروی واینستین شروع به کار کرد و فیلم «همه می‌دانند» اسپانیایی‌زبان ساخته اصغر فرهادی با بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم را به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآورد.

یکی از نقطه عطف‌های این فستیوال که ممنوعیت سلفی گرفتن روی فرش قرمز بود توسط برخی حاضران روی فرش قرمز نادیده گرفته شد و با گوشی‌های خود از خود و اطراف سلفی گرفتند. اسکورسیزی که نخل طلای کن را برای «راننده تاکسی» دریافت کرده برای گرامیداشت سالگرد نمایش فیلم «خیابان‌های مین» در سال ۱۹۷۳ در کن حضور داشت. در حالی که او قرار بود نخستین فردی باشد که روی فرش قرمز می‌رود از بلانشت رییس هیات داوران کن خواست تا وی را همراهی کند. در هر حال بلانشت به عنوان رییس هیات داوران در مرکز توجه بود. وی که از اعضای ابتدایی جنبش حمایت از زنان با نام «وقت تمام است» است به گزارشگران گفت جنبش «#من هم همین‌طور» در هر بخش فستیوال امسال نقشی خواهد داشت، اما عاملی برای انتخاب آنها نخواهد بود. او گفت: آیا دوست دارم زنان بیشتری را در رقابت ببینم؟ طبیعی است. آیا باید انتظار و امید داشته باشم تا این اتفاق در آینده بیفتد؟ امیدوارم.

در بخش رقابتی جشنواره کن امسال ۲۱ فیلم با هم رقابت می‌کنند که شامل فیلم‌هایی از اسپایک لی، پاول پاولیکوفسکی (کارگردان برنده اسکار برای «آیدا») و ژان لوک گدار خواهد بود. سه فیلم نیز از کارگردان‌های زن شامل نادین لاباکی، ایوا هوسون و آلیس رورواچر در این بخش حضور دارند. فیلم اصغر فرهادی نیز از فیلم‌های بخش رقابتی است.

امسال نخستین سال برگزار شدن کن بدون واینستین بود. او طی دو دهه گذشته حضوری چشمگیر در کن داشت و یکی از چهره‌های این جشنواره بود. با این حال در همین جا بود که چندین مورد از آزارهای جنسی توسط وی رخ داد.

تیری فرمو مدیر هنری جشنواره کن گفت: رسوایی واینستین شوک بزرگی برای جشنواره بوده و موجب شد تا کن بیشتر به برابری جنسیتی توجه کند.

ایوا دوورنی از اعضای گروه داوری امسال گفت: سینما صداست و این راهی است که من فارغ از اینکه از کجا می‌آیم- از کامپتون کالیفرنیا- قادر هستم تا انسانیت خانواده‌یی در ایران یا شانگهای را درک کنم. فیلم این امکان را می‌دهد تا صدای بقیه جهان را بشنویم. در مراسم یک‌شنبه شب اصغر فرهادی با بازیگران فیلمش پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین روی فرش قرمز رفت و پس از آن در کاخ جشنواره با دیگر میهمانان شاهد نمایش نخستین فیلم اسپانیایی‌زبانش به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره شد.

 

ارسال نظر