چاقو زیر گلوی لندن

۱۳۹۷/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۶۲
چاقو زیر گلوی لندن

گروه گوناگون   

دونالد ترامپ در نشست انجمن ملی سلاح، زمانی که قصد داشت از مجوز حمل اسلحه دفاع کند با طعنه در مورد چاقوکشی در لندن اعلام کرد با توجه به اینکه بریتانیا دشوارترین قوانین حمل سلاح را دارد اما آمار حمله با چاقو در این شهر به ‌قدری بالاست که آن را شبیه به یک منطقه جنگی کرده است. این درحالی است که طبق گزارش گاردین، میزان چاقوکشی در لندن به بالاترین حد خود در 13سال گذشته رسیده است؛ آن طور که گفته شده در 3ماهه اول سال 2018 تنها در لندن 46مورد چاقوکشی منجر به قتل گزارش شده است. همچنین در سال گذشته میلادی ۸۰ مورد قتل با چاقو در لندن روی داده که طی ۱۰سال گذشته چنین میزانی از قتل در پایتخت انگلیس سابقه نداشته است.

براین اساس طبق گزارش رسانه‌های بریتانیایی، دولت این کشور برای مقابله با جرایم خشونت‌آمیز نظیر حمله با سلاح سرد و چاقو، قوانین جدیدی را وضع خواهد کرد. آن طور که گفته شده در 3‌ماهه نخست سال 2018 برای نخستین ‌بار در تاریخ معاصر آمار قتل در لندن بیشتر از نیویورک بوده است. برخلاف نیویورک که قتل‌ها عمدتا با سلاح گرم صورت می‌گیرد در لندن چاقو سلاحی است که در اکثر قتل‌ها به ویژه در میان نوجوانان به کار برده می‌شود. براین اساس در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که مقامات بریتانیا به‌ دلیل افزایش شمار قتل در لندن ابراز نگرانی کرده‌اند و شهردار لندن از دولت خواسته است تا اقدامات لازم جهت جلوگیری از افزایش میزان جنایت در پایتخت را به عمل آورد.

براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، میزان قتل با استفاده از سلاح سرد و چاقو در بریتانیا در سال‌های 2016 و 2017 حدود 20درصد افزایش داشته است. همچنین حضور در درگیری‌ و خشونت‌ها با چاقو و اقدام به قتل در این کشور نیز افزایش 20درصدی داشته است آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، بریتانیا در میان کشورهایی قرار دارد که بالاترین رتبه را در تجاوز به عنف به ‌خود اختصاص داده‌اند. این درحالی است که آمار پلیس بریتانیا خبر از آزار جنسی و تجاوز همراه با استفاده از چاقو می‌دهد. آن طور که این گزارش‌ها نشان داده در سال‌های 2016و 2017 میزان استفاده از چاقو و تهدید به قتل با سلاح‌های سرد در موارد آزار جنسی و تجاوز به عنف در بریتانیا حدود 19تا 24درصد افزایش داشته است. طبق گزارش‌ این آمارها نشان می‌دهد که تعداد تجاوز جنسی انجام شده با چاقو و اشیای نوک تیز افزایش قابل‌ توجهی داشته و گفته می‌شود، افزایش گزارش انواع جرایم جنسی و موارد استفاده از چاقو به پلیس بریتانیا بیشتر به دلیل بالا رفتن اعتماد قربانیان به پلیس بوده است.

در ادامه این گزارش، گفته شده که در برخی موارد مهاجمان به دلیل ایجاد رعب و وحشت و هراس در میان شهروندان به جهت رسیدن به مقاصد مجرمانه خود نیز از چاقو، سلاح سرد و اشیای نوک ‌تیز استفاده می‌کنند. این درحالی است که طبق آمار پلیس بریتانیا، استفاده از چاقو در تعرض‌ها و خشونت علیه دیگران در این کشور در سال‌های 2016و 2017 با رشدی حدود 15درصد روبه‌رو بوده است.

در ادامه این گزارش، گفته شده که جرایم فردی مانند کیف‌قاپی، جیب‌بری و... نیز در سال 2017 در مقایسه با 10سال گذشته افزایش بی‌سابقه‌یی داشته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که استفاده از چاقو و سلاح‌های سرد در انواع سرقت‌ها در بریتانیا حدود 35درصد افزایش داشته است. براین اساس بیشترین میزان استفاده از چاقو در بریتانیا، سرقت، درگیری‌های منجر به قتل و آزار جنسی بوده است.

به گفته تحلیلگران، آمار و ارقام جرم و جنایت در لندن نشان می‌دهد این خشونت‌ها و استفاده از چاقو ریشه در فرهنگ این کشور دارد. براساس گزارش‌ها شرایط به‌گونه‌یی است که کارشناسان علاوه بر هشدار درباره افزایش این جرایم آن را «نهادینه ‌شده در فرهنگ جامعه» دانستند.

 

ارسال نظر