شلیک با حمایت ترامپ

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۳:۱۸
کد خبر: ۱۲۱۲۸۵
شلیک با حمایت ترامپ

گروه گوناگون|

 در چهارمین سخنرانی ترامپ در همایش سالانه انجمن ملی سلاح، او اعمال هر گونه محدودیت را برای سلاح‌های گرم رد کرد. این صحبت‌ها درحالی مطرح شد که ترامپ پس از تیراندازی در دبیرستان فلوریدا در آغاز سال 2018 با اعمال برخی تغییرات محدود در زمینه حمل و استفاده از سلاح گرم موافقت کرده بود. آن طور که گفته شده، دونالد ترامپ در این سخنرانی اعلام کرده تا زمانی که در قدرت است از حقوق شهروندان امریکایی برای داشتن اسلحه دفاع خواهد کرد؛ او این مجوز را که در قانون اساسی امریکا نیز آمده، حق امریکایی‌ها می‌داند. این درحالی است که در ماه‌های گذشته تیراندازی‌های مرگبار بسیاری در ایالت‌های مختلف امریکا به‌ وقوع پیوست و به ‌دنبال آنها صدها هزار دانش‌آموز، معلم و شهروند امریکایی در اعتراض به خشونت و استفاده از اسلحه در این کشور تظاهرات کرده بودند. همچنین در تازه‌ترین گزارش پلیس فدرال امریکا این کشور در سال 2017 بیشترین شمار تیراندازی‌های مرگبار را از سال 2000 تاکنون داشته است.

طبق گزارش‌های به دست آمده، درصد قابل ‌توجهی از تلفات حمل اسلحه علاوه بر خشونت‌های خیابانی مربوط به خودکشی افراد است. آن طور که گفته شده، میزان مرگ‌ومیر با سلاح گرم در امریکا از شمار تلفات جنگ‌های استقلال در این کشور بیشتر است. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، بیشترین شمار تلفات تیراندازی در امریکا مربوط به سال 2017 بود که مرگبارترین سال امریکا در 10سال اخیر معرفی شد. در این سال در حادثه تیراندازی لاس‌وگاس در یک جشنواره موسیقی حدود 58 نفر کشته و 527 نفر مجروح شدند. آن طور که گفته شده پس از این حادثه، ستاره‌های موسیقی در شبکه‌های اجتماعی خواهان تصویب قوانین محکمی برای کنترل اسلحه در ایالات متحده امریکا شدند. پس از حادثه تیراندازی لاس‌وگاس بیشترین آمار تلفات به تیراندازی در باشگاه شبانه اورلندو اختصاص دارد. آن طور که در آمارها گفته شده در این تیراندازی حدود 49نفر کشته و 53 نفر زخمی شدند. به گفته پلیس اورلندو مهاجم یک سلاح تهاجمی، یک اسلحه کمری و یک وسیله انفجاری به همراه داشته است. تیراندازی دانشگاه فنی ویرجینیا در سال 2007 نیز با 32کشته و 23مجروح به عنوان سومین تیراندازی مرگبار از سال 1982 تاکنون معرفی شده است. در همان سال گزارش‌های بسیاری در اعتراض به لابی اسلحه در امریکا منتشر شد. به گفته تحلیلگران، آزاد بودن حمل سلاح در امریکا روزانه به بروز خشونت‌های مرتبط با شلیک گلوله در سراسر این کشور منجر می‌شود اما لابی سلاح در امریکا به اندازه‌یی قدرتمند است که کنگره این کشور حاضر به تصویب قوانینی برای محدود کردن حمل سلاح نیست. چهارمین تیراندازی مرگبار در امریکا مربوط به حادثه تیراندازی در دبستان سندی هوک در سال 2012 بود که 27کشته و 2مجروح بر جای گذاشت. آن طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده در سال 2012 تعداد تلفات سلاح در امریکا در هر یک‌هزار نفر 7برابر کانادا، 50 برابر آلمان و 60 برابر بریتانیا بود.

همانطور که گفته شد، سال 2017 مرگبارترین حوادث تیراندازی را در 10سال گذشته داشته است. در این گزارش حادثه تیراندازی کلیسای تگزاس، رتبه پنجمین تیراندازی مرگبار از سال 1982 تاکنون را به خود اختصاص داده است.

آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، شمار قابل‌ توجهی از حوادث تیراندازی در مراکز آموزشی و دانشگاه‌های امریکا روی داده است اما کشتار در کافه لوبی تگزاس در سال 1991 در میان تیراندازی‌های مرگبار امریکا قرار دارد. این حادثه 24کشته و 20زخمی به‌ دنبال داشت. پس از آن حادثه تیراندازی مک‌دونالد کالیفرنیا در سال 1984 همچنین تیراندازی دبیرستان استون من داگلاس در فلوریدا در آغاز سال 2018و تیراندازی در اداره پست کالیفرنیا در سال 1986 به ‌ترتیب رتبه‌های هفتم تا نهم را در میان تیراندازی‌های مرگبار امریکا به خود اختصاص داده‌اند.

در دسامبر 2015 نیز حادثه تیراندازی در مجتمع بهزیستی سن‌برناردینوی کالیفرنیا حدود 14کشته و 21مجروح بر جای گذاشت. در میان مرگبارترین حوادث تیراندازی در امریکا، حادثه تیراندازی در فورت‌هود- بزرگ‌ترین پایگاه نظامی امریکا در جهان- و تیراندازی در دبیرستان کلمباین نیز قرار دارد.

همانطور که گفته شد، سود هنگفت فروش تسلیحات سبب شده است، شرکت‌های تسلیحاتی از لابی‌های قدرتمندی در کنگره امریکا برخوردار شوند تا مانع از تصویب و اعمال هر گونه قوانین مرتبط با محدود کردن خرید و حمل سلاح شوند.

 

ارسال نظر