خودرو انگلیسی پشت در بسته برگزیت

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۱۲۱
خودرو انگلیسی پشت در بسته برگزیت

گروه گوناگون  تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده حاکی از کاهش تولید خودرو در بریتانیاست. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان قطعات و وسایل موتوری در بریتانیا، تولید خودرو در این کشور حدود 6.3 درصد کاهش یافته و به 440هزار دستگاه محدود شده است. این موضوع نگرانی‌های بسیاری را برای فعالان اقتصادی در این کشور ایجاد کرده است. به‌ خصوص آنکه بسیاری از سرمایه‌گذاران به‌ دلیل وجود نگرانی‌ و بی‌اعتمادی به شرایط اقتصادی بریتانیا پس از برگزیت، فعالیت‌های خود را در صنعت خودروسازی این کشور کاهش داده یا قطع کرده‌اند. طبق آنچه گفته شده، بسیاری از شرکت‌های صنعتی حاضر در بریتانیا از فرصت‌های شغلی خود در این کشور کاسته و سرمایه‌گذاری خود را در سایر کشورهای اتحادیه اروپا متمرکز خواهند کرد. از طرفی طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده علاوه بر کاهش فرصت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش خودروسازی بریتانیا از دست دادن موقعیت تجارت با اتحادیه اروپا نیز می‌تواند تاثیرات مخربی در اقتصاد بریتانیا به ‌دنبال داشته باشد. طبق تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین واردکننده خودروهای بریتانیایی‌ است. آن طور که گفته شده حدود 56 درصد از خودروهایی که در بریتانیا ساخته می‌شود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می‌شود. براین اساس به‌ نظر می‌رسد پس از برگزیت، بریتانیا بخش قابل توجهی از صادرات خود را از دست بدهد.

هر چند که از لحاظ تعداد، بخش قابل‌ توجهی از صادرات خودرو بریتانیا به کشورهای اتحادیه اروپاست اما امریکا نیز بازار بزرگی برای این صنعت به‌ شمار می‌رود. آن طور که در این گزارش گفته شده حدود 14.5درصد از خودروهای تولید شده در بریتانیا به امریکا صادر می‌شود. این درحالی است که امریکا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودرو در جهان شناخته می‌شود اما همچنان خودروهای ساخت بریتانیا در این کشور، بازار خود را دارد. چین نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان بوده همچنین مقصد مناسبی برای واردات خودروهای بریتانیایی به‌ شمار می‌رود. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده حدود 6.5 درصد از صادرات خودروهای بریتانیایی به چین صورت می‌گیرد.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، صنعت خودروسازی ترکیه در تلاش است تا تولید نخستین خودروهای بومی خود را محقق کند و از این طریق با تقویت جایگاه خود در جهان، میزان واردات را کاهش و بر حجم صادرات خود بیفزاید. این درحالی است که براساس آخرین آمار منتشر شده حدود 3.1درصد از خودروهای تولید شده در بریتانیا در بازارهای ترکیه به ‌فروش می‌رسد. براین اساس ترکیه چهارمین بازار خودروهای بریتانیایی به ‌شمار می‌رود. در ادامه این گزارش، استرالیا نیز به عنوان یکی از بازارهای مهم خودروهای تولیدی بریتانیا شناخته می‌شود. آن طور که گفته شده بسیاری از مشتریان بازار خودرو استرالیایی به دلیل بالا بودن قیمت خودروهای تولیدی، تمایل بسیاری برای خرید خودروهای وارداتی دارند. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده نزدیک به 2.5درصد از خودروهای بریتانیایی به استرالیا صادر می‌شود. حدود 2درصد از صادرات خودروهای بریتانیا نیز درحال حاضر به ژاپن و کانادا صادر می‌شود. این درحالی است که صنعت خودروسازی ژاپن از قدرتمندترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان است با این‌ حال خودروهای بریتانیایی توانسته‌اند بخشی از بازار خودرو را در این کشور به دست بیاورند. در ادامه این گزارش، سهم صادرات خودرو بریتانیا به کره‌ جنوبی، رژیم صهیونیستی و روسیه حدود 1.1درصد اعلام شده است.

همانطور که گفته شد، بخش قابل ‌توجهی از خودروهای بریتانیایی صادر می‌شود. براین اساس جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و تغییر قوانین صادرات و اعمال تعرفه‌های جدید می‌تواند تاثیر مخربی بر صادرات 78.8 درصدی خودرو بریتانیا داشته باشد. همچنین گفته شده که علاوه بر ابهامات اقتصادی ناشی از برگزیت، سیاست نامشخص دولت محافظه‌کار «ترزا می» درباره آینده خودروهای دیزلی نیز منجر به کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت شده است.

 

ارسال نظر