آوارگی پشت درهای بسته امریکا

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۱۱:۳۹
کد خبر: ۱۲۰۵۶۶
آوارگی پشت درهای بسته امریکا

گروه گوناگون  در هفته‌های گذشته، گزارش‌های بسیاری حاکی از بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان بود. در سال 2017 شمار آوارگان سوری حدود 700هزار نفر اعلام شد. براین اساس در سال‌های اخیر، سوری‌ها بیشترین آوارگانی بودند که به ‌خاطر جنگ و بحران‌های داخلی، خانه و سرزمین خود را ترک کرده و به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند.

با توجه به آنکه دولت امریکا در سخنان خود ادعای دفاع از غیرنظامیان سوری را دارد، نکته قابل‌ توجه این است که چرا در میان سایر کشورها، امریکا کمترین شمار آوارگان سوری را پذیرفته است. طبق آمار منتشر شده از آغاز سال 2018 تاکنون تنها 11پناهجوی سوری توانسته‌اند به خاک این کشور وارد شوند و در سال 2017 نیز جمعیت پناهندگان سوری در امریکا کاهش قابل ‌توجهی داشته است.

از سال 2011 که آتش جنگ‌های داخلی در سوریه افروخته شد، موج آوارگان سوری به کشورهای مختلف روان شد. در سال 2012 نیز این بحران‌های داخلی به جنگی میان سوریه و گروه‌های تکفیری تبدیل شد. این مساله مهم‌ترین عاملی بود که در سال‌های اخیر شهروندان سوری را ناچار به مهاجرت اجباری به کشورهای دور و نزدیک کرد. در این سال شمار پناهجویانی که به خاک امریکا مهاجرت کردند حدود 23 نفر بود. در سال 2012 نیز حدود 41 نفر از آوارگان سوری توانستند در امریکا پناهنده شوند و در سال 2013 شمار پناهجویان سوریه در امریکا تنها حدود 45نفر بود. این درحالی است که طبق گزارش‌های به دست آمده با وجود نگرانی کشورهای اروپایی از افزایش هجوم مهاجران، تعداد پناهجویان سوری در اروپا از سال 2011 تاکنون افزایش چشمگیری داشته که بسیاری از آنها از ترکیه به سمت کشورهای اروپایی رفته‌اند. در این میان در سال‌های اخیر آلمان نیز از آن جهت که به دنبال تامین نیروی کار جوان است، اقدام به پذیرش گسترده پناهجویان کرد. در کنار آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، نروژ، سوئد، چک و صربستان نیز خواستار پذیرش پناهجویان شده و برزیل و ونزوئلا نیز به این کاروان پیوسته‌اند.

در این سال‌ها اوباما، رییس‌جمهوری امریکا بود و تلاش بسیاری برای پذیرش آوارگان سوری داشت. در سال 2015 ترس و وحشت ناشی از حوادث تروریستی در پاریس، واکنش‌های بسیاری در ایالت‌های امریکا به‌ دنبال داشت. بسیاری از فرمانداران ایالات امریکا خواهان ممنوعیت ورود پناهجویان سوری به امریکا بودند. در این میان باراک اوباما در سخنانی بر تعهد کشورش به پذیرش پناهجویان سوری تاکید کرد. اوباما این مهاجران را قربانیان تروریسم معرفی کرد و ممنوعیت ورود آنها را به امریکا خلاف ارزش‌های انسانی خواند. در این سال شمار پناهجویان سوری در امریکا افزایش قابل ‌توجهی یافته و به بیش از 2هزار نفر رسید به نظر می‌رسد باراک اوباما تا آخرین سال فعالیت خود در کاخ سفید بر تعهد خود در مورد پناهجویان سوری وفادار بود؛ چراکه طبق آمار منتشر شده، سال 2016 تقریبا بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان سوری به خاک امریکا وارد شدند. شمار آوارگان سوری که در سال 2016 وارد امریکا شدند بیش از 15هزار نفر اعلام شد.  پس از پایان ریاست‌جمهوری اوباما، دونالد ترامپ با طرح «توقف کامل ورود مسلمانان به امریکا» روی کار آمد. آن طور که در بسیاری از نشریات امریکایی منتشر شده، پذیرش مهاجران مسلمان در امریکا به دنبال تصویب فرمان منع مسافرتی ترامپ از 41درصد کل میزان پناهندگان پذیرفته شده در این کشور به 17درصد کاهش یافت. این طرح بر ورود آوارگان سوری به این کشور نیز تاثیر گذاشت. طبق آمار منتشر شده در سال 2017 تنها حدود 3هزار نفر از پناهجویان سوری توانستند به خاک امریکا وارد شوند. در واقع می‌توان گفت، شمار پناهجویان سوری در امریکا در سال 2017 در مقایسه با آخرین سال فعالیت اوباما حدود 80 درصد کاهش داشته است.

همانطور که گفته شد، در سال جدید میلادی نیز تاکنون تنها 18پناهجوی سوری به امریکا مهاجرت کرده‌اند. طبق گزارش‌های اکونومیست در سال 2018 امریکا تنها حدود 21هزار درخواست پناهندگی را می‌پذیرد. آن طور که گفته شده، این کمترین میزان پذیرش پناهجو از زمان اجرای سیستم مدرن پناهجویی در سال 1980 تاکنون بوده و در مقایسه با سال 2017 حدود 61 درصد کاهش داشته است. در این میان گفته شده که در سال 2017 درخواست پناهندگی 6 هزار و 557 سوری پذیرفته شد اما در سال جاری تنها با درخواست 44نفر از آنها موافقت شده است.

 

ارسال نظر