بیعت ارتش با امام خمینی (ره) و نامگذاری روز ارتش

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۰:۴۰:۱۹
کد خبر: ۱۲۰۱۶۰
بیعت ارتش با امام خمینی (ره) و نامگذاری روز ارتش

بیست و نهم فروردین 1358 ارتش جمهوری اسلامی ایران برای بیعت با امام خمینی (ره) و تاکید بر وفاداری خویش به انقلاب اسلامی رژه کم سابقه و شورانگیزی را در سراسر کشور برگزار کرد و از آن زمان به بعد این روز از طرف امام خمینی (ره) به نام «روز ارتش جمهوری اسلامی» نام گرفت.

از نوزدهم بهمن سال 57 و دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) ارتشی‌ها با سرعت بیشتری به انقلاب اسلامی پیوستند و پس از پیروزی انقلاب از همان نخستین روز، کار خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران شروع کردند اما اختلافاتی که بین نهادهای مختلف انقلابی و ارتش پیش آمده بود، باعث زد و خوردهایی شده بود که منجر به استعفای شهید سپهبد قرنی، نخستین رییس ستاد مشترک ارتش پس از انقلاب نیز شد. این زد و خوردها در نهایت با دیدار بیست و نهم فروردین برخی ارتشی‌ها با امام و رژه سراسری نیروهای ارتش همچنین صدور پیام امام برای این روز آرام گرفت.

امام خمینی(ره) با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29فروردین سال 58 خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند. در بخشی از پیام امام خمینی(ره) آمده بود: روز چهارشنبه 29فروردین روز ارتش اعلام مى‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام کنند.

ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان کنند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامى است و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسما بشناسند و پشتیبانى خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است، جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید براى حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدان خاتمه دهیم. امام خمینی(ره) در بخش‌های دیگر پیام خود نیز مشکلات دیگر پیش روی ارتش را نیز مورد توجه قرار دادند تا توطئه‌های داخلی و خارجی علیه ارتش جمهوری اسلامی ایران را نقش بر آب کنند. از آن تاریخ به بعد هر سال در سالگرد صدور این پیام روز ارتش در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود و ارتش در شهرهای مختلف به رژه و نمایش قدرت می‌پردازد.

 

 

ارسال نظر