جنگی با شلیک تعرفه

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۷۶
جنگی با شلیک تعرفه

گروه گوناگون  این روزها بحث مهم رسانه‌ها، تحلیلگران و مقامات کشورها، احتمال وقوع جنگ تجاری امریکا و چین است. در اواخر ماه گذشته میلادی، دونالد ترامپ سند وضع تعرفه‌های جدید به ارزش 60میلیارد دلار را برای واردات کالا از چین امضا کرد. چین نیز در پاسخ به اقدام امریکا در وضع تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد از این کشور، تعرفه واردات 128قلم کالای امریکایی از برخی انواع گوشت و نوشیدنی گرفته تا میوه و خشکبار را 25درصد افزایش داد؛ اقدامی که نشان می‌دهد جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهانی آغاز شد. پس از این با افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن پیش‌بینی می‌شود اعمال تعرفه بر کالاهای امریکایی و تحریم آنها می‌تواند کاهش رقابت، تهدید فرصت‌های شغلی و در نهایت بحران اقتصادی برای چین به ‌همراه داشته باشد. از طرفی نیز گفته شده که برخی برندهای شناخته شده امریکا با بحران‌های بسیاری روبه‌رو شوند. این در حالی است که وزیر خزانه‌داری امریکا نیز در مصاحبه‌یی نسبت به احتمال وقوع جنگ تجاری میان امریکا و چین هشدار داد.

همان‌طور که گفته شد، چین در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه ۱۲۸کالای وارداتی از امریکا را ۲۵درصد افزایش داد. هرچند که دونالد ترامپ گفته بود که جنگ تجاری برای امریکا خوب است چون که به راحتی می‌تواند در آن برنده شود اما گزارش‌ها حاکی از تحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از صنایع در امریکاست.

در تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی موسسه بروکینگ، صنایعی در امریکا معرفی شده که در افزایش تعرفه‌ها بیشترین تاثیر را می‌پذیرند.

پیش از این در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که اگر تعرفه‌های رزین، ماشین‌آلات و ابزار و محصولات پلاستیکی اعمال شود، جنگ تجاری میان امریکا و چین می‌تواند زنجیره‌های عرضه جهانی را مختل کرده و جنگ تجاری جهانی به وقوع بپیوندد. آن‌طور که در آمار موسسه بروکینگ نیز‌ گفته شده، افراد بسیاری در صنعت تولید پلاستیک در امریکا تحت تاثیر افزایش تعرفه‌ها از سوی چین قرار خواهند گرفت. همچنین در بسیاری از گزارش‌ها نیز گفته شده که قیمت‌های سهام بخش پتروشیمی و تولیدات مواد خام شیمیایی به دنبال اعلام تعرفه‌های مقامات چینی بر بازارهای هدف صادراتی امریکا سقوط کرد. طبق گزارش موسسه بروکینگ، شمار کارکنان صنعت تولیدات پلاستیکی در امریکا که در مواجهه با جنگ تجاری قرار دارند، حدود 249 هزار نفر اعلام شده است. همچنین در این گزارش گفته شده، اعمال تعرفه‌ها می‌تواند حدود 230هزار نفر از کارکنان صنعت هواپیماسازی در امریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که شرکت بویینگ نیز در بیانیه‌یی اعلام کرد که مواضع دولت‌های چین و امریکا می‌تواند به صنعت هوانوردی جهان خسارت بزند.

آن طور که گفته شده، یکی دیگر از صنایعی که تحت‌تاثیر جنگ تجاری و بحران‌های ناشی از آن قرار می‌گیرد، صنعت داروسازی در امریکاست. طبق گزارش‌های منتشر شده، حدود 202 هزار نفر در این صنعت در امریکا با چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهند شد. همچنین گفته شده که افزایش تعرفه‌های وارداتی توسط دولت ترامپ به بهانه حمایت از صنعت داخلی باعث اعتراض شمار زیادی از فعالان اقتصادی و صاحبان کارخانه‌های صنعتی و تولیدی در امریکا شده است. همچنین به‌دنبال این جنگ تجاری، کشاورزان امریکایی از دولت ترامپ خواستند بدون دامن زدن به این جنگ مشکلات اقتصادی این کشور با چین را حل و فصل کند. رییس انجمن کشاورزان میشیگان معتقد است، اگر این تعرفه‌ها اعمال شوند کشاورزی امریکا در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت. آن طور که در این گزارش گفته شده به ‌دنبال اعمال تعرفه‌ها حدود 193هزار باغدار امریکایی تحت‌ تاثیر بحران‌ها قرار می‌گیرند که شمار این کارکنان در کشتارگاه حیوانات (جز طیور) به 135هزار نفر می‌رسد. همچنین حدود 119هزار نفر نیز در صنعت خودروسازی امریکا و حدود 65هزار نفر در کامیون‌سازی تحت ‌تاثیر اعمال تعرفه‌های جدید قرار خواهند گرفت. آن طور که گفته شده، جنگ تجاری چین و امریکا ضرر هنگفتی متوجه خودروسازان خواهد کرد. همچنین تعرفه‌هایی که امریکا و چین برای واردات کالاها وضع کرده‌اند، خودروسازان آلمانی نظیر دایملر و بی‌ام‌و را نیز بسیار متضرر خواهد کرد؛ چراکه این خودروسازان محصولات خود را در امریکا تولید کرده و سپس به چین صادر می‌کنند.

در حالی که بزرگ‌ترین ضربه این جنگ تجاری به صنعت خودرو و هواپیماسازی وارد می‌شود اما طیف گسترده‌یی از کسب‌وکارها امریکایی را به‌صورت غیرمستقیم نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌توان به شرکت‌های کنسروجات اشاره کرد. آن طور که در این گزارش‌ گفته شده حدود 60 هزار نفر در صنعت تولید کنسروها تحت ‌تاثیر تعرفه‌های تجاری قرار خواهند گرفت. همچنین حدود 59 هزار نفر نیز پس از اعمال تعرفه‌ها در صنعت تولید کاغذ با بحران روبه‌رو خواهند شد.

 

 

ارسال نظر