حملات هوایی امریکا به سوریه

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۰۴
حملات هوایی امریکا
به سوریه

 نیویورک‌ تایمز:

دیروز، بیشتر روزنامه‌ها صفحه اول خود را به حملات هوایی امریکا به سوریه و واکنش‌ها نسبت به آن اختصاص دادند.

طبق گزارش نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا با انتشار توییتی از مشارکت فرانسه و بریتانیا در حمله موشکی به سوریه قدردانی کرد. آنطور که گفته شده، ترامپ در صفحه توییتری خود نوشت: حمله تمام عیاری صورت گرفت. از فرانسه و بریتانیا برای خردورزی و قدرت ارتش خوب آنها متشکرم. بهتر از این نمی‌شد. ماموریت انجام شد! به گفته تحلیلگران، اگرچه این حمله ممکن است پیامی به بشار اسد رییس‌جمهور سوریه درباره سرنوشت کاربرد تسلیحات شیمیایی باشد ولی بعید است در سطح وسیع‌تر بر درگیری‌ها در سوریه تاثیری داشته باشد. آنطور که در نیویورک‌تایمز گفته شده، مقامات پنتاگون اعلام کردند امریکا، فرانسه و بریتانیا در این عملیات بیش از یک‌صد موشک شلیک کردند و قلب شبکه تسلیحات شیمیایی سوریه را هدف قرار دادند. در هر حال این حملات واکنش حامیان دولت سوریه را برانگیخته است و آنان این حملات را تجاوز غیرقانونی به دولت مستقل سوریه توصیف کرده‌اند. ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه هشدار داد این حملات تاثیر مخربی بر کل نظام روابط بین‌الملل بر جا خواهد گذارد. ولی درنهایت درخواست روسیه برای محکومیت این حملات به عنوان نقض قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد در شورای امنیت با شکست روبه‌رو شد و تنها بولیوی و چین از روسیه حمایت کردند.

 ایندیپندنت:

این روزنامه نیز در واکنش به حملات موشکی امریکا به خاک سوریه، گزارشی از موقعیت ترزا می و بریتانیا در این شرایط منتشر کرد.

طبق این گزارش، نخست‌وزیر بریتانیا که بدون رایزنی با پارلمان کشورش دستور حملات هوایی به سوریه را صادر کرد، با مخالفت‌های داخلی مواجه شده و هدف انتقاد قرار گرفته است. به گزارش ایندیپندنت، هرچند که ترزا می‌ پس از حمله به سوریه ابراز رضایت کرد اما به‌نظر می‌رسد در افکار عمومی مخالف‌های بسیاری دارد. آنطور که گفته شده، سال گذشته دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا، سه روز بعد از آنکه (به ادعای غربی‌ها) از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شد به این کشور حمله هوایی کرد، اما این‌بار وی یک هفته منتظر ماند و انگلیس و فرانسه را به خود ملحق کرد، همچنین زمان کافی به ترزا می‌ نخست‌وزیر انگلیس، داد تا اگر وی تمایل داشت با پارلمان کشور خود مشورت کند و مجوز لازم را برای مشارکت در حمله دریافت کند؛ اما این اتفاق شب شنبه (که دستور حمله به سوریه صادر شد)، نیفتاد. تشکیل جلسه مجلس عوام که در آن باید اقدام نظامی را تصویب کند، پیچیده‌تر از آن چیزی است که اکثر مردم فکر می‌کنند. طبق این گزارش، به لحاظ حقوقی، تصمیم برای وارد شدن به جنگ از سوی ملکه انگلیس و به توصیه وزرای وی اتخاذ می‌شود. این، تصمیم دولت وی است که قدرت خود را از ریاست بر اکثریت نمایندگان مجلس عوام به دست می‌آورد، اما این دستور از قبل به رای نمایندگان پارلمان نیاز ندارد. آنطور که گفته شده، جرمی کوربین همچنین در نامه‌یی به ترزا می ‌تاکید کرد نباید بمباران‌های بیشتری صورت بگیرد و از دولت خواست تا برای توقف جنگ داخلی سوریه مذاکره کند.

 

ارسال نظر