نامه امام خمینی(ره) به هویدا

۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۰۰۰
نامه امام خمینی(ره) به هویدا

بیست‌وهفتم فروردین 1346، امام خمینی(ره) در نامه‌یی سرگشاده به امیرعباس هویدا نخست‌وزیر وقت حکومت پهلوی با نصیحت به او، نسبت به استبداد، اسراف‌ها، فقر مردم و نبودن آزادی مطبوعات هشدار داد.

در بخشی از این نامه مهم آمده بود: موجب کمال تاسف است که نغمه ناموزون اصلاحات شماها تقریباً از حدود تبلیغات رادیو و روزنامه‌‌هاى غیرآزاد و بعضى نوشته‌‌هاى مشحون به گزافه تجاوز ننموده و هر روز بر فقر و بیچارگى ملت افزوده مى‌ شود و ورشکستگى بازار و بازرگانان محترم روزافزون است. نتیجه این همه هیاهو و تبلیغات سر تا پا گزاف، بازار سیاه براى اجانب است و ملت را به حال فقر و عقب‌افتادگى به اسم ملت مترقى نگه داشتن است. حکومت پلیسى غیرقانونى شما و اسلاف شما به خواست آنان که مى‌‌خواهند ملل شرق به حال عقب‌افتادگى باقى باشند، حکومت قرون وسطایى، حکومت سرنیزه و زجر و حبس، حکومت اختناق و سلب آزادى، حکومت وحشت و قلدرى است. با اسم مشروطیت، بدترین شکل حکومت استبداد و خودسرى و با نام اسلام، بزرگ‌ترین ضربه به پیکر قرآن کریم و احکام آسمانى است. با اسم تعالیم عالیه اسلام، یک یک احکام اسلام را زیر پا گذاشته و اگر- خداى نخواسته- فرصت یابید، خواهید گذاشت و با گزافه دعوى ترقى و تعالى، کشور را به حال عقب‌افتادگى نگه داشته‌‌اید. اینها حقایق تلخى است که باید دنیا را مطلع کنم و انگشت روى بعضى بگذارم تا آنها که غافل هستند یا تغافل مى‌‌کنند، احساس وظیفه کنند و از ریاکاری‌ها و سالوس‌بازی‌هاى شماها گول نخورند.

امام خمینی(ره) در بخش دیگری از نامه‌شان نوشتند: شماها مى‌‌دانید اگر ملت سرنوشت خود را در دست بگیرد، وضع شماها این نحو نیست و باید تا آخر کنار بروید و اگر ده روز آزادى به گویندگان و نویسندگان بدهید، جرایم شما برملا خواهد شد؛ قدرت آزادى دادن ندارید «و الخائن خائف». سلب آزادى مطبوعات و دیکته کردن سازمان به اصطلاح امنیت، سند عقب‌افتادگى است. هر چندى جشن گرفتن براى امورى که در کشورهاى دیگر اسمى از آن نیست با تحمیل خرج‌هاى کمرشکن به ملت، سند دیگرى است. تسلیم به خواسته‌‌هاى دولت پوشالى اسراییل و به خطر انداختن اقتصاد مملکت، سند ضعف و نوکرى است و سند خیانت به اسلام و مسلمین است. اعطاى مصونیت به اجانب، سند بزرگ عقب‌افتادگى و بى‌‌حیثیتى و تسلیم بى‌قید و شرط است. شما مى‌‌دانید با تصویب این طرح چه خیانتى به این مملکت و به اسلام کرده‌‌اید و چه ضربه‌‌یى به استقلال این مملکت زده‌‌اید؟ البته مخالف این طرح، خائن و مستحق تبعید است!

 

ارسال نظر