«نیاوران» زلزله را جدی گرفت

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۷۰
«نیاوران» زلزله را جدی گرفت

«بازدید‌کنندگان گرامی، با توجه به زلزله اخیر تهران و ضرورت رعایت اصول ایمنی و حفاظتی در خصوص اشیای داخل موزه -نیاوران- تغییراتی در چیدمان و جابه‌جایی برخی از این آثار صورت گرفته است.»

با وجود هشدارهایی که هنوز از سوی متولیان میراث فرهنگی حتی ارزشی برای صحبت و قول و قرار در مواقع بحرانی نداشته و نه عمل! به نظر می‌رسد مسوولان موزه‌یی در برخی موزه‌های کشور خود دست به کار شده‌اند تا با راهکارهای مختلف از وارد شدن آسیب به آثار موزه‌یی‌شان جلوگیری کنند.

درست مانند مسوولان کاخ گلستان که دی ماه سال گذشته و با وقوع زلزله 5.2 ریشتری، تعدادی از آثار موزه‌یی‌اش که احتمال خطر در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله داشت را به مخازن امن منتقل کرد. مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران هم از همان 100 روز قبل و با وقوع زلزله شب یلدایی، اقداماتی برای محافظت از آثار موزه‌یی و حتی کاخ‌های قرار گرفته در این مجموعه تاریخی در دستور کار قرار داده است. به کاخ‌هایی مانند کوشک احمدشاهی یا کاخ اصلی نیاوران در مجموعه نیاوران که سر بزنید، تابلوهایی که پیش از این به دیوارها آویزان بوده‌اند یا قاب عکس‌هایی که روی میزها قرار داشته‌اند، امروز به صورت وارونه روی میز یا زمین قرار گرفته‌اند و در ورودی هر اتاق توضیحی در مورد علت این کار قرار گرفته است. رحمت‌الله رئوف مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این زمینه به ایسنا می‌گوید: در دی ماه سال گذشته، برای اینکه احتمال می‌دادیم که ممکن است در زمان هر لرزشی، به مجموعه خسارتی وارد شود، تلاش کردیم تا بار کاخ موزه‌ها را کاهش دهیم.

 

ارسال نظر