ماهی‌های دربند اطلس

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۴۰۹
ماهی‌های دربند اطلس

گروه گوناگون

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، مجرمان ماهیگیری در کشورهای آتلانتیک معرفی شده‌اند. آن طور که گفته شده، سالانه وزارت شیلات اروپا حجم مجاز ماهیگیری تجاری را برای این کشورها اعلام می‌کند. این نهاد با مشاوره سازمان‌های علمی، حجم مجاز ماهیگیری را با توجه به سلامت محیط زیست بررسی و اعلام می‌کند. در سال‌های اخیر نگرانی‌های بسیاری در صنعت ماهیگیری ایجاد شده است. آن طور که گفته شده، ماهیگیری بیش از حد که منجر به آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی می‌شود، تهدید بزرگی برای صنعت ماهیگیری به ‌شمار می‌رود.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های به دست آمده، در سال 2017 حجم ماهیگیری در ایرلند افزایش قابل‌‌توجهی داشت. آن طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، کشور ایرلند به دلیل دارا بودن دریاچه‌ها و بندرهای بسیار محل مناسبی برای ماهیگیری و صید ماهی به شمار می‌رود. در برخی مناطق نیز صید ماهی تنها راه امرارمعاش مردم محسوب شده و شغل اصلی آنهاست. آن طور که در آمار سازمان شیلات اروپا گفته شده در سال 2017 ایرلند حدود 31.127 تن حجم ماهیگیری بیش از حد مجاز داشته است. در واقع ایرلند با 17.8درصد ماهیگیری بیش‌ از حد قانونی مقررات ماهیگیری را نادیده گرفته است. بر این اساس آن طور که گفته شده در اواخر سال 2017 تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا ایرلند برنامه‌یی برای کاهش ماهیگیری را تا سال 2020 اجرا کند. پس از ایرلند کشورهای بریتانیا و بلژیک نیز با 18 و 8درصد ماهیگیری بیشتر از حد مجاز بزرگ‌ترین مجرمان شیلات در کشورهای آتلانتیک به ‌شمار می‌روند. طبق گزارش‌های منتشر شده، بریتانیا در سال 2017 حدود 80هزار تن بیشتر از میزان تعیین ‌شده صید ماهی داشت که در بلژیک ماهیگیری‌ بیش از حد مجاز حدود 2هزار و 500تن گزارش شده است.

طبق اطلاعاتی که از مرکز تجارت بین‌المللی به دست آمده، صادرات محصولات شیلات در هلند سالانه درآمدی بیش از 3میلیارد دلار برای این کشور ایجاد می‌کند. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده حجم ماهیگیری هلند سالانه بیش از حد تعیین شده است. طبق آمار منتشر شده در سال 2017 هلند بیش از 22هزار تن معادل 7.5درصد بیش از حد مجاز صید ماهی داشته است.

فرانسه نیز پنجمین کشوری است که در سال 2017، بیش از حد تعیین شده صید ماهی داشته و قوانین شیلات را نادیده گرفته است. طبق آمار منتشر شده، در سال میلادی گذشته فرانسه بیش از 19هزار تن، صید ماهی بیشتر از میزان تعیین شده داشته است. این در حالی است که گفته شده ممکن است ماهیگیران فرانسه به‌دنبال تصمیم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، حق دسترسی به آب‌های بریتانیا را از دست بدهند. آن طور که گفته شده، نیمی از سهم صید کشتی‌های بزرگ فرانسه از آب‌های بریتانیاست. آن طور که در این گزارش گفته شده، حجم ماهیگیری آلمان و دانمارک نیز در سال 2017، حدود 5.5درصد بیش از حد مجاز بوده است. اسپانیا نیز در سال 2017 بیش از 13هزار تن معادل 5.4 درصد صید غیرمجاز و بیش از حد داشته است. این در حالی است که در سال‌های اخیر اعلام شده به دلیل صیدهای غیرمجاز در این کشور، گونه زیادی از ماهی‌ها در ریسک هستند؛ اتحادیه اروپا نیز در سال‌های گذشته این کشور را برای صید بیش از سهمیه جریمه کرد. بر این اساس گفته شده که در صنعت شیلات اسپانیا جهت حفظ پایدار اکوسیستم دریا از فناوری حمایت و ثبت حرکت شیلات و جانداران دریایی در سطح منطقه‌یی و بین‌الملل استفاده می‌کند تا اقدامات لازم جهت حفظ و بقای گونه‌های خاص صورت گیرد. سوئد نیز در سال 2017 حدود 2هزار و 500تن معادل 4.2 درصد بیش از میزان تعیین ‌شده صید ماهی داشته است.

آن طور که گفته شده در سال‌های گذشته علاوه بر اسپانیا، پرتغال نیز به‌دلیل ماهیگیری بیش از حد مجاز، جریمه و متعهد شدند تا میزان صید خود را کاهش دهند. با این ‌حال در این کشور در سال 2017 حدود 3هزار تن ماهی بیش از حد مجاز صید شده است. به گفته بسیاری از کارشناسان باید اقدامات پیشگیرانه‌یی برای کاهش ماهیگیری بیش از حد مجاز صورت گیرد. همچنین کارشناسان بر این باورند که مصرف‌کنندگان را به انتخاب غذاهای دریایی پایدار هدایت کنند تا بر این اساس حجم ماهیگیری‌ کاهش یافته و سلامت آبزیان و محیط زیست تامین شود.

 

 

ارسال نظر