هجوم خبرهای جعلی در دنیای مجازی

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۲۴۰
هجوم خبرهای جعلی در دنیای مجازی

گروه گوناگون  در ماه‌های اخیر فشارها بر فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی برای کنترل اخبار و کاربران جعلی افزایش بسیاری یافته است. آن طور که گفته شده، باراک اوباما در مراسم تحلیف دونالد ترامپ به موسس فیس‌بوک درباره اخبار جعلی هشدار داده و از موسس فیس‌بوک خواسته بود که به صورت جدی برنامه‌یی برای کنترل انتشار اخبار نادرست اتخاذ کند. از طرفی پیدایش و پیشرفت شبکه‌های اجتماعی در سایر کشورها به ‌قدری سریع صورت گرفته که فرصت فرهنگ‌سازی برای استفاده از این شبکه‌ها فراهم نشده؛ بر همین اساس بسیاری از کاربران در جایگاه تولیدکننده محتوا یا خواننده خبرها نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نمی‌دانند. یکی از معضلات ایجاد شده در این باره جایگزینی رسانه‌های نوین و مجازی با رسانه‌های رسمی است که این موضوع، گستره‌یی برای انتشار شایعات و اطلاعات نادرست و کذب فراهم می‌کند. این موضوع در سال‌های اخیر، بی‌اعتمادی بسیاری نسبت به اخبار در میان مردم ایجاد کرده است؛ طبق نظرسنجی موسسه گالوپ، اکثریت امریکایی‌ها بر این باورند که رسانه‌های اجتماعی در 10سال گذشته تاثیرات منفی بسیاری در اعتماد مردم به اخبار ایجاد کرده و حدود 58 درصد از مردم ضرر این رسانه‌ها را با نشر اخبار جعلی بیشتر از فواید آنها می‌دانند.

طبق تازه‌ترین نظرسنجی صورت ‌گرفته از سوی موسسه گالوپ به گفته امریکایی‌ها، ویدیوهایی که توسط شهروندان ضبط و منتشر شده همچنان اعتبار بیشتری در مقایسه با سایر اخبار و محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دارد. آن طور که گفته شده حدود 58 درصد از امریکایی‌هایی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، نگاه مثبتی به ویدیوهای منتشر شده توسط مردم دارند. تنها حدود 38درصد از افراد شرکت کرده در این نظرسنجی، ویدیوهای نشر داده شده توسط شهروندان را نادرست می‌دانند. طبق نتایج این نظرسنجی حدود 57 درصد نیز صحت محتوا و خبرهایی که در قالب‌های متفاوت در اینترنت جست‌وجو می‌شود را تایید کرده‌اند. در این میان هر چند که حدود 54 درصد از امریکایی‌ها اعتماد خود به خبرخوان‌ها را اعلام کردند اما میزان بی‌اعتمادی به اخبار منتشر شده توسط این اپلیکیشن نیز قابل‌ توجه است. آن طور که در این نظرسنجی گفته شده حدود 40درصد از امریکایی‌ها بر این باورند که اخبار و محتواهای منتشر شده توسط خبرخوان‌ها جعلی بوده و صحت ندارند؛ هر چند که در بسیاری موارد این اپلیکیشن‌ها از سایت‌های معتبر تغذیه می‌شوند.

آن طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده از شبکه‌های کابلی به عنوان ابزاری پیش ‌پا افتاده و قدیمی یاد می‌شود اما همچنان در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود. در امریکا نیز همچنان شبکه‌های کابلی یکی از ابزارهای فناوری بوده و کاربران بسیاری دارد. البته با توجه به شمار کاربران شبکه‌های کابلی در امریکا حدود 44درصد از امریکایی‌هایی که در نظرسنجی موسسه گالوپ شرکت کردند به اخبار و محتواهای منتشر شده در این شبکه‌ها اعتماد ندارند.  به گفته بسیاری از تحلیلگران، در شبکه‌های اجتماعی، صفحات خصوصی مشاهیر و رهبران سیاسی یکی از فضاهای مهم در بازنشر اخبار و رویدادهای سیاسی به‌ شمار رفته و جذابیت بسیاری برای مخاطبان دارد. نتایج نظرسنجی‌ موسسه گالوپ نشان می‌دهد که حدود 53 درصد از امریکایی‌ها به محتواهای منتشر شده در صفحات خصوصی رهبران سیاسی بی‌اعتماد هستند. به نظر می‌رسد در میان سایر رهبران سیاسی امریکا بیشترین میزان بی‌اعتمادی به فعالیت‌های دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد. آن طور که گفته شده، او بیشترین میزان استفاده از توییتر را در میان رهبران سیاسی امریکا به خود اختصاص داده است. طبق نتایج نظرسنجی گالوپ تنها حدود 45درصد از امریکایی‌ها محتواهای منتشر شده توسط رهبران سیاسی در شبکه‌های اجتماعی را باور دارند. هر چند که گفته می‌شود بسیاری از رهبران سیاسی و مشاهیر جهت مطرح کردن فعالیت‌های خود، اخبار را به نفع خود انتشار می‌دهند اما به طور کلی اعتماد به صفحات رهبران سیاسی در فضای مجازی بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی است. آن طور که نتایج این نطرسنجی نشان می‌دهد به طور کلی شبکه‌های اجتماعی تنها اعتماد حدود 42درصد از امریکایی‌ها را جلب کرده و حدود 54 درصد از آنها، اخبار و محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را نادرست و جعلی می‌دانند. آن طور که گفته شده با اینکه رسانه‌های اجتماعی گستره فعالیت بیشتری دارند اما در عین حال از اعتبار بسیار کمی برخوردارند.

 

 

ارسال نظر