سرزمین‌هایی مهربان‌تر از وطن

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۷۵
سرزمین‌هایی مهربان‌تر از وطن

گروه گوناگون   در سال‌های اخیر، گزارش‌های بسیاری از شرایط مهاجران منتشر شده که برخی آنها، بیان‌کننده سختی و نامساعد بودن معیشت مهاجران در کشورهای میزبان است. آن‌طور که گفته شده در چند سال گذشته، به‌دلیل بالا گرفتن آتش جنگ و درگیری‌های داخلی در کشورهای خاورمیانه، به‌ویژه عراق، سوریه و افغانستان، بسیاری از افراد، ناچار به ترک شهر و زندگی خود شده و به کشورهای همسایه و در شرایطی به کشورهای اروپایی رهسپار شدند. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده در این سال‌ها، در شرایطی مانند ورود آوارگان و مهاجران غیرقانونی، کشورهای میزبان ناچار به برگرداندن آنها به کشور مقصد هستند یا گاهی به‌دلیل نامساعد بودن شیوه رسیدن، بسیاری از مهاجران بیمار یا کشته می‌شوند. از طرفی، پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ و شروع مذاکرات برگزیت، بسیاری از مهاجرانی که در کشورهای اروپایی و امریکایی صاحب زندگی و فرزند بودند، ناچار به ترک کشورهای میزبان بوده یا شرایط کار، تحصیل و زندگی آنها، سخت‌ شده است. با این‌ حال، کشورهای بسیاری هستند که از ورود مهاجران استقبال کرده و قانون و تسهیلات خاصی برای آنان قائل هستند. از طرفی، به گفته تحلیلگران، زمانی که در کشوری شرایط اقتصادی، اجتماعی و رفاه عمومی برای شهروندان آنجا فراهم باشد، مهاجران نیز، در آرامش بیشتری زندگی خواهند کرد.

طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، برای نخستین‌بار، سازمان ملل به ارزیابی سطح شادی مهاجران (فرزندان متولد شده مهاجران در کشور میزبان) پرداخته و طبق نتایج این ارزیابی، فنلاند، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. آن‌طور که گفته شده، در این رده‌بندی از یک تا 10 فنلاند با نمره 7.662‌ جایگاه اول را در تولد فرزندان مهاجر به خود اختصاص داده است. این آمار در حالی منتشر شده که در گزارش جدید سازمان ملل، فنلاند شادترین کشور جهان نام گرفته‌ است. آن‌طور که گفته شده، مردم در فنلاند از کیفیت بالای زندگی برخوردارند. کار سالم و تعادل در زندگی، سطح سواد بالا و همچنین سیستم مراقبت‌های بهداشتی، فنلاند را به 10 کشور برتر دنیا برای زندگی تبدیل کرده است. آن‌طور که در ادامه گزارش آمده، در میان شادترین کشورهای جهان برای مهاجران، دانمارک و نروژ با نمره‌های 7.5 تا 7.4 در این رده‌بندی، رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. طبق نتایج یک پژوهش، ۷۹درصد از مردم این کشور گفتند که به بسیاری از افراد پیرامون خود اعتماد دارند. بر این اساس، گفته شده افرادی که از کشورهایی با میزان پایین حس اعتماد به دانمارک مهاجرت می‌کنند به سرعت این فرهنگ را

فرا می‌گیرند. این موضوع درنهایت منجر به افزایش کیفیت مهاجران در این کشور و شادی آنها خواهد شد. نروژ نیز‌ یکی از کشورهایی است که آسان‌ترین قوانین مهاجرت در اروپا را داشته و بر حقوق کامل پناهجویان و امکانات رفاهی یکسان برای آنها، تاکید دارد.

در این گزارش، ایسلند، نیوزیلند، استرالیا و کانادا نیز در رتبه‌های بعدی فهرست شادترین کشورهای جهان برای مهاجران قرار دارند. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، به‌طور کلی کشورهای اسکاندویناوی (نروژ، دانمارک، فنلاند، سوئد و ایسلند) را می‌توان بهترین کشورهای دنیا در بسیاری از شاخص‌های آموزشی، بهداشتی، سیاسی، رفاهی و اقتصادی دانست. طبق آمارها، در شاخص سبزترین کشورهای جهان که شامل عملکرد زیست‌ محیطی هر کشور است، رتبه‌های اول تا چهارم دراختیار فنلاند، ایسلند، سوئد و دانمارک است. طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده، رتبه ایسلند و نیوزیلند در رده‌بندی شادترین کشورها برای مهاجران، به‌ترتیب 7.4 و 7.2 اعلام شده است. استرالیا و کانادا نیز رتبه‌های 7.2 را به خود اختصاص داده‌اند. کانادا نیز یکی از شادترین کشورهای جهان معرفی شده و همان‌طور که گفته شد، هرچه میزان رضایت و شادی شهروندان از یک کشور بیشتر باشد، مهاجران نیز شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.

در انتهای این گزارش، سوئد، سوییس و مکزیک نیز از دیگر کشورهایی هستند که مهاجران در آنها احساس شادی بسیاری دارند.

 

 

ارسال نظر