بازگشت اعتبار از دست‌رفته انتخابات

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۰۱۰
بازگشت اعتبار از دست‌رفته انتخابات

گروه گوناگون   امروز انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه برگزار می‌شود. نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها، ولادیمیر پوتین را در انتخابات ریاست‌جمهوری 2018 بی‌رقیب نشان داده است. آن طور که گفته شده بیشتر روس‌ها او را به دیگر نامزدها ترجیح می‌دهند. او نیز خودش در بسیاری از مصاحبه‌ها اطمینان خود را از پیروزی در انتخابات 2018 روسیه اعلام کرده است. به گفته بسیاری از تحلیلگران علاوه بر محبوبیت او در نظرسنجی‌های صورت‌ گرفته، مشروعیت انتخابات روسیه نیز از نگاه مردم افزایش یافته است.

تازه‌ترین نظرسنجی‌های موسسه گالوپ نشان می‌دهد که از سال 2012 تاکنون بسیاری از روس‌ها به انتخابات کشورشان خوشبین‌تر شده و مشروعیت آن را تایید می‌کنند. در سال 2012 حدود 23درصد از مردم روسیه انتخابات را در این کشور صادقانه می‌دانستند. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، سال 2012 با تنش‌های بسیاری برای انتخابات در روسیه همراه بود؛ از 5 دسامبر 2011 تظاهرات گسترده‌یی در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شده و تا سال 2013 ادامه داشت. در آن سال معترضان خواستار برگزاری انتخابات عادلانه در روسیه بودند. به گفته بسیاری از کارشناسان هر چند که ولادیمیر پوتین برنده انتخابات سال 2012 بود اما محبوبیت او به ‌شدت کاهش یافت. همچنین بسیاری از روس‌ها نسبت به مشروعیت انتخابات در روسیه تردید پیدا کردند. آن طور که در گزارش نظرسنجی گالوپ آمده در سال 2013 نیز درصد افرادی که در روسیه انتخابات این کشور را صادقانه می‌دانستند، افزایش پیدا نکرد و 23درصد اعلام شد. آن طور که گفته شده، معترضان به نتیجه انتخابات پارلمانی روسیه بر این باور بودند که تشکیلات نطارتی دولت و حزب حاکم، قوانین را در جریان مبارزات انتخاباتی نقض کرده و در انتخابات، دخالت و تقلب کرده‌اند. این اعتراض‌ها درحالی صورت گرفت که مقامات دولتی روسیه اتهامات را رد کرده و پوتین کاهش محبوبیت حزب حاکم را اتفاقی طبیعی دانست. با توجه به تمام اعتراض‌ها به انتخابات و آغاز ریاست‌جمهوری پوتین بسیاری از کارشناسان سیاسی، او را فرد محبوبی در میان روس‌ها معرفی می‌کنند. به گفته آنها زمانی که معترضان در خیابان‌های مسکو به بازگشت پوتین به ریاست‌جمهوری اعتراض کرده و انتخابات را نامشروع می‌دانستند با این حال 3دسامبر 2012 پوتین بار دیگر سخنرانی سالانه‌اش را به عنوان رییس‌جمهوری انجام داد. همچنین به ‌نظر می‌رسد، عملکرد او و دولت در روسیه توانست تا حدودی از بی‌اعتمادی مردم به انتخابات در این کشور کاهش دهد؛ چراکه در سال 2014 شمار افرادی که مشروعیت انتخابات روسیه را تایید می‌کردند به 39درصد رسید. سال 2015 نیز حدود 34درصد از روس‌ها صداقت انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری را در کشورشان تایید کردند. هر چند که در سال 2016 از میزان روس‌هایی که به مشروعیت انتخابات در کشورشان باور داشتند، کاسته شد اما به نظر می‌رسد که فعالیت‌های دولت در زمینه تغییر نگاه مردم به انتخابات موثر بود؛ در سال 2016 شمار افرادی که مشروعیت انتخابات را در روسیه تایید می‌کردند حدود 30درصد بود که این تعداد در سال 2017 تا 40درصد از جمعیت روسیه افزایش یافت.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، پوتین توانسته پس از اعتراض‌های گسترده، محبوبیت از دست رفته خود را در میان شهروندان روسیه پیدا کند. آن طور که گفته شده حدود 70درصد از روس‌ها اعلام کرده‌اند که به کشورشان افتخار می‌کنند؛ میزانی که یک دهه پیش کمتر از نصف بود. طبق نتایج بسیاری از نظرسنجی‌ها، بسیاری از شهروندان روس درحال حاضر بر این باورند که کشورشان جایگاه قدرت برتر بودن را دوباره به دست آورده است.

 

ارسال نظر