افزایش تنش‌ها میان روسیه و بریتانیا

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۵۳
افزایش تنش‌ها
میان روسیه و بریتانیا

 تایمز:

 این روزها، خبر مسمومیت نیروی سابق روسیه در بریتانیا، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. همچنین، این موضوع چالش‌های بسیاری در روابط بریتانیا و روسیه ایجاد کرده است. در گزارش روزهای گذشته، گفته شده بود که مقامات بریتانیا به روسیه هشدار داده بودند که توضیحات کاملی درباره مسمومیت سرگئی اسکریپال، اراده دهد.

طبق گزارش صفحه اول تایمز، در واکنش به این هشدار بریتانیا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به مهلت 24 ساعته نخست‌وزیر انگلیس به روسیه اشاره و با بیان اینکه روسیه قدرت اتمی است، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند با یک قدرت اتمی به زبان هشدار حرف بزند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین هشدار داد که در صورت توقف فعالیت شبکه راشاتودی در بریتانیا، هیچ رسانه بریتانیایی در روسیه اجازه فعالیت نخواهد داشت.

همانطور که گفته شد، به تازگی به دنبال مسمومیت جاسوس سابق روسیه در بریتانیا، روابط بریتانیا و روسیه تیره شده است. این در حالی است که دیروز، صفحه اول گاردین از پیدا شدن جسد یک مرد روس در خانه‌اش در لندن خبر داد.

طبق این گزارش، نیکولای گلوشکف، با یکی از منتقدان اصلی ولادیمیر پوتین همکاری داشته است. آنطور که گاردین نوشته، پلیس در این خصوص اظهار کرد، مرگ نیکولای گلوشکف، معاون سابق مدیرکل آئروفلوت، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی روسیه، به عنوان یک پرونده «ناشناخته» تحت بررسی است و خانواده‌اش نیز از مرگ او مطلع شدند.

گلوشکف 68 ساله از دوستان نزدیک بوریس برزفسکی، اولیگارشی تبعید شده روس بود که او نیز یکی از دوستان الکساندر لیویننکو، جاسوسِ به قتل رسیده بود.

گفته شده که پرونده مرگ برزفسکی یکی از 14 پرونده‌یی است که در پی حمله عامل اعصاب علیه سرگئی اسکریپال و دخترش، از جانب پلیس و سازمان اطلاعات داخلی انگلیس دوباره بررسی می‌شود.

 وال‌استریت ژورنال:

رییس‌جمهور امریکا رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار کرد. وال‌استریت ژورنال، در گزارشی با اعلام این خبر گفت که ترامپ در توئیتی از تغییر وزیر خارجه این کشور و رییس سیا خبر داد. آنطور که در این گزارش گفته شده، رابطه ترامپ و تیلرسون به دلیل مسائلی مانند برجام، مقابله با کره شمالی و نزاع میان کشورهای عربی خلیج فارس نامساعد شده بود. تیلرسون در یک جمع خصوصی ترامپ را «ابله» توصیف کرد. ترامپ نیز از وزیر خارجه خود انتقاد کرد و تلاش‌های دیپلماتیک تیلرسون برای حل بحران کره شمالی را «اتلاف وقت» دانست. به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید درباره زمان اعلام برکناری تیلرسون، رییس‌جمهوری امریکا می‌خواست مطمئن شود که پیش از مذاکرات آتی با کره‌شمالی و همین طور برای مذاکرات جاری تجاری با کشورها، تیم تازه آماده خواهد بود. ترامپ در توئیت خود، مایک پمپئو رییس سیا را به‌عنوان وزیر خارجه جدید معرفی کرد.

 

ارسال نظر