افتتاح دانشگاه تهران

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۴۹
افتتاح دانشگاه تهران

بیست و چهارم اسفند 1314، دانشگاه تهران در عمارت دانشکده حقوق به صورت رسمی گشایش یافت. طرح ایجاد این دانشگاه در هشتم خرداد همین سال به تصویب مجلس شورای ملی رسیده بود.

پانزدهم بهمن ماه ۱۳۱۳ طی مراسمی در اراضی جلالیه، سنگ اول بنای دانشگاه تهران نصب شد. زمین خریداری ‌شده برای دانشگاه دویست هزار متر بود که به مبلغ یکصد هزار تومان از حاج رحیم اتحادیه تبریزی به قرار متری پنج ریال خریداری شده بود. پس از این مراسم، موسیو گدار معماری ساختمان‌های نخستین دانشگاه را آغاز کرد. اما در حالی که کار ساختمان دانشگاه در جریان بود، مسوولان وقت تصمیم گرفتند مراسم افتتاح رسمی دانشگاه را در ۲۴ اسفند‌‌ همان سال در عمارت دانشکده حقوق به عمل آورند. مراسمی که در آن حاج سید نصرالله تقوی به ریاست دانشکده معقول و منقول، علی‌اکبر دهخدا به ریاست دانشکده حقوق، دکتر محمدحسین لقمان ادهم به ریاست دانشکده پزشکی، دکتر محمود حسابی به ریاست دانشکده فنی و دکتر عیسی صدیق به ریاست دانشکده ادبیات و علوم و دانشسرای عالی منصوب شدند.

محمدعلی فروغی رییس‌الوزرا در مراسم افتتاح رسمی دانشگاه تهران گفت: «خاطر محترم آقایان مسبوق است که چندی پیش قانونی از مجلس شورای ملی گذراندیم برای تاسیس دانشگاه و این لفظی است که به معنای اونیورسیته اختیار کرده‌ایم. این قانون باید اجرا و دانشگاه تاسیس شود. یکی از لوازم حسن جریان امور دانشگاه بنا و عمارت مناسب است. هر چند بر حسب ظاهر تعلیم و تعلم علم در عمارات کهنه و متعارفی هم ممکن است ولی اگر درست تامل کنیم، تصدیق خواهید فرمود که مقتضیات امروزی ایجاب می‌کند که بنای آن مناسب باشد و این فقره کمال اهمیت را دارد. شروع به بنا هم کرده‌ایم و عنقریب بنای عالی و شایسته خواهیم داشت که همه شعب دانشگاه در آن جمع خواهد بود. اما البته چنین بنای عظیمی در مدت قلیل به اتمام نمی‌رسد. از طرف دیگر تسریع در امر معارف واجب است و جایز نیست که به انتظار انجام عمارت بیکار بنشینیم، بنابراین با همین وسایل فعلی دانشگاه را دایر می‌کنیم تا ان‌شاءالله پس از اتمام عمارت کار دانشگاه بر وفق دلخواه کامل شود.»

 

 

ارسال نظر