آسیا؛ میزبان تسلیحات جهان

۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۸۴۶
آسیا؛ میزبان تسلیحات جهان

گروه گوناگون  در پنج سال گذشته، حدود نیمی از صادرات اسلحه امریکا، به عربستان سعودی و کشورهای خاورمیانه بوده است. آنطور که در گزارش‌های موسسه بین‌المللی صلح استکهلم منتشر شده، افزایش میزان واردات اسلحه در خاورمیانه، به دلیل تشدید بحران‌های داخلی و جنگ در این مناطق بوده که طبق آمار منتشر شده، این واردات رشد 103 درصدی داشته و گفته می‌شود که منطقه خاورمیانه ۳۲ درصد کل سلاح‌های نظامی وارداتی جهان را دارد. هرچند که طبق آمار منتشر شده در سال 2017، عربستان سعودی بیشترین میزان واردات اسلحه را به خود اختصاص داده بود، اما هند با مجموع سلاح‌های وارداتی از سال 2013 تا 2017، به بزرگ‌ترین واردکننده اسلحه در جهان تبدیل شد. براساس بسیاری از گزارش‌ها، درگیری‌ها بین هند از یک‌سو و پاکستان و چین از سوی دیگر باعث افزایش تقاضای خرید جنگ‌افزارها از سوی هند شده است؛ گفته می‌شود که این کشور، همچنان قادر نیست نیازهای جنگ‌افزاری را خودش تامین کند. طبق تازه‌ترین آمار موسسه جهانی صلح استکهلم، میزان واردات اسلحه در هند، پس از جنگ جهانی دوم تاکنون بدون توجه به ارزش مالی و تنها با توجه به حجم معاملات صورت‌ گرفته، حدود 119.89 میلیون TIV اعلام شده است. به گفته بسیاری از تحلیلگران، افزایش قابل‌توجه واردات سلاح از سوی هند، نشان‌دهنده تلاش این کشور برای به‌روزرسانی ارتش این کشور است. آنطور که گفته شده، بخش‌ قابل‌توجهی از واردات سلاح هند، از سوی روسیه تامین می‌شود؛ این در حالی است که هند در سال‌های اخیر تلاش کرده تا منابع تامین سلاح خود را تنوع بخشیده و این موضوع به نفع امریکا تمام شده است.

آنطور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، بعد از پایان جنگ سرد، مخارج نظامی در اروپا و متحدان آن کاهش یافت. براین اساس، صنایع در آلمان، به ‌میزان چشمگیری کاهش یافت. پس از آن، از اوایل سال‌های 90، آلمان توانست به میزان ثابت، به تولید اسلحه دست پیدا کند. این در حالی است که پس از پایان جنگ جهانی دوم، ارتش‌های آلمان و ژاپن توسط متفقین به رهبری امریکا منحل شد اما این‌ انحلال، فقط تا اواسط دهه 1950 ادامه یافت. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، آلمان غربی به سرعت کاهش نیروی ارتش را متوقف کرده و تلاش کرد تا ارتش آلمان را دوباره گسترش دهد. با این‌حال، به نظر می‌رسد برای فعال‌کردن محدود ارتش، آلمان به واردات اسلحه پس از جنگ جهانی دوم روی آورده است. طبق آمار منتشر شده، این کشور از سال 1995 تاکنون، حدود 86.80 میلیون TIV اسلحه وارد کرده و براین اساس، دومین واردکننده تسلیحات در جهان شناخته می‌شود.

در سال‌های گذشته، چین در کنار امریکا و روسیه، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان معرفی شده است. با این‌حال، گفته می‌شود با توجه به ارتقای چین به رتبه سوم صادرات اسلحه، این کشور هنوز فاصله قابل‌توجهی با امریکا و روسیه دارد. همچنین گفته شده که چین در تلاش است تا قدرت نظامی اول در منطقه باشد و امریکا را به چالش بکشد. براین اساس، به نظر می‌رسد برای تحقق این موضوع، به واردات اسلحه روی آورده و طبق گزارش سازمان جهانی صلح استکهلم، به سومین واردکننده تسلیحات در جهان شده است. طبق این گزارش، میزان واردات اسلحه در چین، 77.30 میلیون TIV اعلام شده است.

در ادامه این گزارش، مصر و ژاپن نیز در میان بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات در جهان قرار دارند. شمار واردات اسلحه در ژاپن و مصر، حدود 65 میلیون TIV اعلام شده است.

همانطور که گفته شده، واردات اسلحه در خاورمیانه در 5 سال اخیر، رشد قابل‌توجهی داشته است. طبق گزارش‌های اعلام شده، پس از هند، عربستان دومین واردکننده بزرگ تسلیحات در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. این در حالی است که این کشور در سال 2017، بزرگ‌ترین واردکننده اسلحه در جهان بود. طبق آمار منتشر شده، مجموع واردات تسلیحات عربستان، حدود 61.78 میلیون TIV اعلام شده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، حمله نظامی عربستان به یمن، اصلی‌ترین عامل افزایش خرید سلاح از سوی این کشور است.

همانطور که گفته شد، در سال‌های اخیر بسیاری از کشورها در خاورمیانه درگیر جنگ و بحران‌های داخلی بوده و این موضوع منجر به افزایش واردات اسلحه از سوی این کشورها شده است. در این میان، عراق یکی از کشورهایی بود که در سال‌های اخیر، بیشترین درگیری‌ها را شاهد بوده است. با این‌حال، به نظر می‌رسد اوضاع اقتصادی بحرانی این کشور، مانع از واردات قابل‌توجه اسلحه در این کشور شده باشد. همچنین، سال‌های بسیاری این کشور، تحت سلطه نیروهای امریکایی بوده که این موضوع، باعث می‌شد که دولت عراق، نتواند به راحتی به واردات اسلحه بپردازد؛ چرا که امریکا یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان است. با این حال، شمار واردات تسلیحات عراق، حدود 53.26 میلیون TIV اعلام شده است. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که وزیر صنعت و معدن عراق، از آغاز تولید انواع مختلف سلاح در این کشور با همکاری شرکت‌های جهانی متخصص در این زمینه خبر داده است.

در ادامه این گزارش، کره‌جنوبی‌، امریکا و اسراییل نیز، در فهرست بزرگ‌ترین واردکنندگان اسلحه در جهان به‌شمار می‌روند. این در حالی است که بارها گفته شده امریکا بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات در جهان است. به نظر می‌رسد امریکا برای گسترش و تثبیت قدرت نظامی خود در جهان، به تسلیحات بیشتری نیاز داشته باشد.

 

ارسال نظر