توانایی زنان در سایه مردسالاری

۱۳۹۶/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۰۴
توانایی زنان در سایه مردسالاری

گروه گوناگون|

در بسیاری از کشورها، مراسم روز جهانی زن برگزار شد. آنطور که گفته شده، حدود یک‌قرن از آغاز مبارزات زنان برای رسیدن به حقوق عادلانه در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌گذرد. این در حالی است که گفته شده، با توجه به دستاوردهای چشمگیری که فعالان حقوق زنان داشته‌اند، همچنان راه زیادی برای از بین بردن کلیشه‌های جنسیتی در بسیاری از کشورها وجود دارد. آنطور که گفته شده، حتی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، نگرش‌های قدیمی نسبت به توانایی و مهارت زنان، وجود دارد؛ نگرش‌هایی مانند توانایی کمتر زنان در کسب‌ درآمد، امور اجتماعی، سیاسی و حتی تدریس.

طبق آخرین آمار منتشر شده، چین، یکی از جوامعی است که نگاه مردسالارانه بیشتر از برخی کشورهای دیگر در آن رایج بوده و بیش از نیمی از جمعیت این کشور، براین باورند که زنان از توانایی‌های کمتری نسبت به مردان برخوردارند. طبق اطلاعات به دست آمده در سال 2017، با وجود مقررات سخت‌گیرانه دولتی که علیه تبعیض جنسیتی در دانشگاه‌ها و محیط کار وضع شده است، به نظر می‌رسد تبعیض همچنان در این کشور ادامه دارد. براساس گزارش‌های منتشر شده، در میان سایر کشورها چین در سال 2016 نیز، بالاترین آمار نگاه تبعیض‌آمیز را نسبت به زنان داشته است. در میان روس‌ها نیز، حدود 54درصد از افراد براین باورند که زنان، توانایی‌های کمتری نسبت به مردان دارند. در سال‌های گذشته، خبرهای بسیاری از تغییرات ایجاد شده در فرهنگ، افزایش استقلال مالی زنان و در نهایت کاهش مردسالاری در روسیه منتشر شده اما همچنان، این کشور در خشونت خانگی علیه زنان رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است؛ این موضوع، نشان از نگاه سنتی و مردسالارانه در میان روس‌ها دارد.

طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، چین، روسیه و هند در سال‌های اخیر در صدر کشورهایی قرار گرفتند که نگاه تبعیض‌آمیز به زنان دارند. آنطور که گفته شده، از دیرباز فرهنگ مردسالارانه در هند، منجر به عقب‌نگهداشتن زنان در سایر امور اجتماعی شده است. این نگاه، در برخی مناطق هند همچنان باعث زنده‌به‌گور کردن دختران می‌شود. طبق آمار منتشر شده، حدود 48درصد از هندی‌ها، مردان را در بسیاری امور، قوی‌تر از زنان می‌دانند. این موضوع، محدودیت‌های بسیاری برای زنان هندی در تحصیل و انتخاب شغل ایجاد کرده است.

همانطور که گفته شد، بی‌اعتمادی به توانایی زنان، حتی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز دیده می‌شود. براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در کره‌جنوبی، حدود 33درصد افراد براین باورند که مردان، توانایی‌های بیشتری نسبت به زنان دارند. طبق گزارش‌های منتشر شده، این تبعیض، تنها در نابرابری‌های حقوقی و اجتماعی نیست؛ آنطور که گفته شده سوءاستفاده از کارمندان زن، توسط مدیران در کره جنوبی، معضلی است که بسیاری افراد تلاش برای رسانه‌یی کردن آن دارند. طبق نتایج این نظرسنجی، بی‌اعتمادی به توانایی‌ زنان، در میان 22درصد امریکایی‌ها وجود دارد. علاوه براین آمار که نشان‌دهنده نگاه مردسالارانه به جایگاه زنان است، از اواخر سال 2017 نیز، گزارش‌های بسیاری از اذیت و آزار زنان امریکایی توسط سیاستمداران و هنرمندان در این کشور منتشر شده است. طبق این نظرسنجی در آلمان، بی‌اعتمادی به توانایی‌های زنان در میان 20درصد از جامعه وجود دارد که این آمار در بریتانیا 16درصد افراد را شامل می‌شود.

آنطور که در این گزارش گفته شده، در سوئد، کانادا و اسپانیا نیز نگاه‌های سنتی و تبعیض‌آمیز به زنان وجود دارد. این آمار در حالی منتشر شده که در کشورهای اروپایی و امریکایی، تلاش‌های بسیاری برای مبارزه با تبعیض علیه زنان صورت‌ گرفته است. طبق سایر گزارش‌های منتشر شده، کانادا ازجمله کشورهایی است که همواره فعالیت‌های بسیاری در زمینه برابری زنان و مردان انجام می‌دهد. با این حال در سال‌های اخیر، گروه‌هایی از زنان با ارسال شکایت به سازمان ملل، نسبت به برابری حقوق زن و مرد در کانادا اعتراض کرده‌اند. گذشته از این نگاه‌های سنتی، براساس آمارهای اعلام شده از سوی نهادهایی چون سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۳۰میلیون دختر بین ۶ تا ۱۷سال از تحصیلات محرومند. همچنین ۶۱درصد از جوانان رده سنی ۱۵ تا ۲۴سال که خواندن و نوشتن نمی‎دانند، زن هستند و تخمین زده می‌شود بیش از ۵۰۰ میلیون زن در سراسر جهان بی‌سواد هستند.

 

 

ارسال نظر