انتقال ظل‌السلطان از اصفهان به فارس

۱۳۹۶/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۵۲۹
انتقال ظل‌السلطان از اصفهان به فارس

بیستم اسفند 1286 مسعود میرزا ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه که با قیام مردم اصفهان از فرمانداری این شهر برکنار شده بود، با حکم محمدعلی شاه قاجار فرماندار فارس شد.

ظل السلطان حاکم اصفهان در عصر ناصرالدین شاه قاجار در تاریخ به دو چیز شناخته می‌شود؛ ظلم و ستمی که در طول زمامداری 34 ساله خود بر مردم روا داشت و دیگر تخریب گسترده بناها و آثار تاریخی برجسته برجا مانده از دوران صفویه.

سلطان مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان شاهزاده و حاکم اصفهان و بعد فارس در عصر زمامداری ناصرالدین شاه و محمدعلی شاه، یکی از ظالم‌ترین حاکمان عصر قاجار بود که برخی، بازماندن او از تخت سلطنت را دلیل آن همه خشم و جنون می‌دانند.

مسعود میرزا پسر بزرگ ناصرالدین به خاطر آنکه از مادری غیرقجری متولد شده بود در رقابت بر سر تاج و تخت از برادرش مظفرالدین شاه شکست خورد. او در دوران حکومت در فارس و اصفهان قشون مجهز و منظمی فراهم کرد و با آن به باج‌گیری و غصب املاک مردم پرداخته و شورش‌‌های گاه و بی‌گاه را به سختی سرکوب می‌کرد. ظل السلطان بیش از بیست و یک هزار سرباز در اختیار داشت و اصرار داشت تا وزارت جنگ به او واگذار شود اما شاه که از قدرت گرفتن بیش از اندازه او بیمناک بود پیشنهاد او را رد می‌کرد؛ حتی نقل است که ظل السلطان یک‌بار در سال 1261 به ناصرالدین شاه پیشنهاد کرد که حاضر است در ازای دریافت مقام ولایتعهدی، مبلغ هنگفتی پیشکش کند اما شاه این پیشنهاد را

رد کرد. با این حال جنون‌آمیزترین اقدام این شاهزاده قاجاری تخریب بناهای تاریخی در اصفهان بود؛ گفته می‌شود او بیش از 50 بنا و اثر تاریخی مربوط به عصر صفوی را در اصفهان تخریب کرد.

گرچه ظل السلطان فضای رعب و خفقان را در اصفهان حاکم کرده بود اما در 21 محرم 1325 هنگامی که ظل السلطان برای تاج‌گذاری محمدعلی شاه به تهران رفته بود مردم اصفهان در اقدامی اعتراضی بازارها را بستند و در میدان نقش جهان تحصن کردند. خواسته آنها یک چیز بود؛ عزل ظل السلطان پس از 34 سال. این اعتراضات دو هفته به طول انجامید و در این مدت صدها تلگراف به تهران زده شد تا اینکه محمدعلی شاه وی را از حکومت اصفهان عزل و نظام‌السلطنه را جانشین وی کرد. مسعود میرزا در اواخر عمر مدتی را در اروپا گذراند تا اینکه پس از دچار شدن به اختلال حواس در دهم تیر ماه 1297 شمسی در حدود 70 سالگی از دنیا رفت.

 

 

ارسال نظر