جهان 5 میلیاردی دیجیتالی‌ها

۱۳۹۶/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۳۶۶
جهان 5 میلیاردی دیجیتالی‌ها

گروه گوناگون|

در سال‌های اخیر الگوهای جهانی شدن تغییرات قابل‌ توجهی داشته است. پیش از این جهانی شدن به طور انحصاری در اختیار دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ‌ چندملیتی و مالی بود اما امروز این موضوع در اختیار ایده صنعتگران، کارآفرینان، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، کسب وکارهای کوچک و به طور کلی تمام افرادی است که مستقیم با دنیای دیجیتال ارتباط دارند. در واقع می‌توان گفت امروزه دیجیتال‌سازی، بزرگ‌ترین شاهراهی است که جهان را به هم متصل می‌کند. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده دو سوم از مجموع جمعیت جهان، کاربران تلفن‌های همراه هستند که بیش از نیمی از آنها به‌ تلفن‌های همراه هوشمند دسترسی دارند. بر این اساس در سال‌های اخیر، کاربرد رسانه‌های دیجیتال(رایانه، تلفن‌همراه و اینترنت) به یک ضرورت تبدیل شده است. با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط موسسه هوت‌‌سوئیت تقریبا نیمی از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند. آن طور که در این گزارش اعلام شده در میان 7.6میلیارد نفر از جمعیت جهان حدود 5.1 میلیارد نفر از آنها کاربران تلفن‌های همراه به ‌شمار می‌روند. بر این اساس بیش از نیمی از مردم جهان به دنیای ارتباطات دیجیتال راه یافته‌اند. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود که به زودی شمار کاربران تلفن‌های همراه از جمعیت جهان بیشتر شود. این درحالی است که طبق آمارهای قبلی تعداد کاربران تلفن همراه در سال 2000 کمتر از یک‌ میلیارد نفر اعلام شده بود.

طبق این گزارش از مجموع جمعیت جهان حدود 4میلیارد نفر کاربر اینترنت هستند. آن طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، بیشترین کاربران اینترنت در آسیا هستند. طبق آمار بیش از 700میلیون نفر در چین از اینترنت استفاده می‌کنند که این تعداد در هند به بیش از 400میلیون نفر می‌رسد. بعد از چین و هند کشورهای امریکا، برزیل و اندونزی بیشترین شمار کابران اینترنت را به‌ خود اختصاص داده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، شبکه‌های اجتماعی حاکمیت دنیا مجازی را در اختیار دارند و آن‌ طور که آمارهای رسمی نشان می‌دهد، یک سوم مردم جهان در این پلتفرم‌های تعاملی عضو هستند. در سال‌های اخیر پیش از ورود تلفن‌های همراه هوشمند به بازار دیجیتال بسیاری افراد از طریق رایانه ‌و لپ‌تاپ‌ها به اینترنت دسترسی داشته و کاربران شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها به ‌شمار می‌رفتند. براساس آخرین آمار منتشر شده از سال 2018 حدود 3.2میلیارد نفر از جمعیت جهان، کاربران شبکه‌های اجتماعی با تعریف ارائه شده، هستند. به گفته بسیاری از کارشناسان، شبکه‌های اجتماعی یک عرصه جهانی به‌ شمار می‌روند که تقریبا تمام مردم در سراسر جهان به ‌نوعی با آن درگیر هستند. به گفته بسیاری از تحلیلگران، محبوبیت شبکه‌های اجتماعی به ‌قدری افزایش یافته که به کمک آنها می‌توان رفتار و عملکرد یک جامعه را تغییر داد. همچنین گفته شده که با توجه به رشد استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و امکان دسترسی به اینترنت از طریق این ابزار، تعداد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در سراسر جهان نیز افزایش قابل ‌توجهی داشته است. براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی موسسه هوت‌‌سوئیت امروزه حدود 3میلیارد نفر از جمعیت جهان، کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند که از طریق گوشی‌های هوشمند خود به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند. طبق گزارش‌های منتشر شده، جهان تاکنون چندین موج از فرآیند جهانی شدن را پشت سر گذاشته که براساس آنچه گفته شده، آخرین فرآیندها انقلابی است که رسانه‌ها، رایانه‌ها و اینترنت و ارتباطات حاصل از آنها در سراسر جهان به وجود آوردند. موج‌ اخیر مدیون‌ تسهیل‌ روند تبادل‌ اطلاعات‌ و رشد بی‌سابقه‌ کامپیوتر، تکنولوژی‌‌های‌ مخابراتی، رایانه‌ها به خصوص رسانه‌های دیجیتال و اینترنت‌ است‌ که‌ مهم‌تر از کاهش چشمگیر هزینه‌ها، تحولاتی جدید و کیفی را در همه عرصه‌های زندگی انسان پدید آورده هر چند که چالش‌های بسیاری را نیز به‌ همراه داشته است.

 

ارسال نظر