5 هزار تومان تا «لوور کوچک»

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۹۱
5 هزار تومان تا «لوور کوچک»

گوشه‌یی از گنجینه «لوور» با شاهکاری از رامبراند و فرشته‌های اروپایی، دِرفش و تبری از ایران باستان، آثاری کشف شده از تمدن بین‌النهرین به همراه ابوالهولی که چندان غول‌پیکر نیست، برای سه ماه مهمان تهران است. به گزارش ایسنا، طبقه اول ساختمان موزه دوران اسلامی ایستاده در کنار موزه ملی با آن طاق کسرای آجری‌رنگ که یادگاری از آندره گدار –باستان‌شناس و معماری فرانسوی- است، از ۱۵ اسفندماه ۹۶ تا ۱۸ خردادماه ۹۷ محل نمایش ۵۶ اثر از موزه لوور فرانسه است، نمایشگاهی کوچک از تاریخ جهانی آن هم در روزگار پرمناقشه سیاسی که به اعتقاد رییس لوور، حکم دعوتنامه فرانسوی‌ها را برای ایرانی‌ها دارد.

«ژان لوک مارتینس» به همراه وزیر خارجه فرانسه که حاوی پیام‌های مهم سیاسی برای ایران بود، به کشورمان سفر کرد تا فقط لوور کوچک را افتتاح کند. او که ترجیح داد درباره برنامه‌های آینده لوور با ایران صحبت نکند، دیگران را به لذت بردن از نمایشگاهی که فعلا در ایران برگزار شده، دعوت کرد و گفت: «اینکه «لوور» خود را در موزه ملی ایران معرفی می‌کند، یعنی دارد از مخاطب ایرانی دعوت می‌کند بیاید و خود لوور را ببیند.»

آن‌طور که در این گزارش گفته شده، قانون موزه ملی این‌طور است که برای دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی بلیت‌هایی جداگانه با قیمت‌هایی متفاوت می‌فروشد؛ موزه ملی برای ایرانی‌ها ۵ هزار تومان و برای خارجی‌ها ۳۰ هزار تومان و دوران اسلامی برای ایرانی‌ها ۳ هزار تومان و برای خارجی‌ها ۲۰هزار تومان است. در میان آثاری از فرهنگ‌های مصر باستانی، رم، یونان، بین‌النهرین و هنر کلاسیک اروپا که در لوور کوچک تهران به نمایش گذاشته شده، دو اثر از ایران باستان را می‌توان دید؛ تبر مفرغی ۳۳۰۰ ساله، کاوش شده توسط رومن‌گیریشمن از محوطه جهانی چغازنبیل منقوش به نام پادشاه عیلامی (اونتاش ناپیریشا) و دِرفش مدور مفرغی که در اوایل هزاره دوم پس از میلاد در لرستان کشف شده است. موزه لوور این درفش را در قرن ۱۹ تملک کرد که آن زمان از نخستین آثار مفرغی لرستان در یک مجموعه عمومی بود. در سال ۱۹۶۷ میلادی از این شیء برای تهیه لوگوی رسمی بازار بورس تهران استفاده شد. ساعت بازدید از «لوور کوچک» همزمان با موزه ملی ایران از ۹ صبح تا 18:45 است. دسترسی به موزه ملی ایران از خیابان امام‌خمینی (ره)، ابتدای خیابان سی‌تیر امکان‌پذیر است.

 

ارسال نظر